שלושה ימים עם נערי אספרגר/ אלי אייזנר[1]

 

  כשהציעו לי להתלוות למשלחת ´תגלית´ של ´כח2 הלל´ הייתי טיפה מאוכזב. חשבתי לעצמי, איזה באסה! (כך אומרים אצלנו בתגלית)  אני עובד כל כך קשה בצבא וכל מה שיכלו להציע לי זה להתלוות למשלחת של שלושה ימים עם נערים שסובלים ממוגבלויות שונות?!

 אחרי שהתאוששתי מהחוייה הטראומטית (ההצעה של תגלית), שוחחתי עם הקצינה שלי והיא שיכנעה אותי לצאת למשלחת.

 הייתי בשבועות האחרונים של קורס ´נתיב´, קורס לזהות יהודית ציונית בצה"ל, והיה לי עומס רב בעבודה עקב היותי רכז הקורס. חשבתי לעצמי, הנה מציעים לך תוכנית לא ארוכה שיכולה להיכנס לך ללו"ז וזה למען מטרה טובה. אם אני יכול לעזור בחיזוק הזהות היהודית של חיילים עולים, אז ללא ספק אני יכול להשפיע ולהעשיר את הזהות היהודית של נערים ונערות מארה"ב.

 למרות הכוונות הטובות הייתי טרוד. איך נוגעים בנקודה היהודית של נערים מוגבלים?

 בתשיעי לינואר הגעתי לירושלים ועליתי לאוטובוס של תגלית. משהו קרה בי. התאהבתי מיידית בקבוצה.

 כעת אני בסיומו של היום השני, יושב באוטובוס למרגלות הר החרמון. היה לי יום נהדר, אפילו מדהים. ביומיים האחרונים חוויתי את התקופה היפה ביותר של החיים שלי. התוכנית הזו של תגלית כל כך שונה מתוכניות אחרות של תגלית. אין אלכוהול, אין סמים ועישון ואין התעסקות ב"קטעים" בין בנים לבנות. מי שהיה צופה בקבוצה, היה נפעם מהמידות הטובות שלהם. הלוואי שהחיילים שלי היו מתנהגים תמיד כמו אותם נערים.

 רק שבעה עשר נערים ונערות עם תסמונת אספרגר[2]. רק שבעה עשר נערים, אבל הכנות שנמצאת בכל אחד מהנערים גדולה מהכנות שנמצאת בחברה שלנו היום. הנערים הללו אינם חיים לפי הקודים החברתיים הכפויים, אלא הולכים בעקבות האמת הפנימית שלהם. כולנו יכולים ללמוד כמה שיעורים לחיים מהנערים הללו. למדו לסלוח אבל גם לבקש סליחה מאלו שנפגעו מכם. למדו להיות כנים ותנו לערכים בהם אתם מאמינים להוביל אתכם. למדו לומר ´אני אוהב אותך´ לאלו שאתם אוהבים. למדו לכבד את המסורת שלכם, בדיוק כפי שעושים אותם נערים. למדו להודות בטעויותיכם. למדו לא לוותר. למדו.

 רק שלושה ימים אבל הדמעות שזולגות מעיניי ברגע כתיבת שורות אלו הן דמעות אמיתיות. אני לא יכול להעלות בדעתי איך אפרד מכולם מחר.

 רק שלושה ימים, אבל פגשתי כל כך הרבה אנשים מדהימים ורכשתי המון חברים חדשים, סגל מדריכים, חיילים מלווים ואחרונים חביבים נערי אספרגר.

 תודה רבה רוז, על הארגון של המשלחת המדהימה הזאת. אני חוזר הביתה מחר כאדם שונה. אני מקווה שלא אשכח את הטיול הזה לעולם ותמיד אשאף להיות אמיתי עם עצמי, כפי שלמדתי. תודה ´תגלית´ על ההזדמנות שנתתם לי להיות אדם טוב יותר. תודה.

 

 

 

 



[1] הכותב הינו חייל המשרת בחיל החינוך והנוער ומשמש כרכז צבאי בקורס  נתיב פתוח בצריפין.

[2] פיגור שכלי שמשפיע על היכולות החברתיות של האדם. להרחבה כדאי לקרוא את ספרו של מארק האדון ´המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה´.