בס"ד.

 יום אחד כשהאמת המוחלטת, תתעקש לצאת מנרתיקה אל האור המופלא של שבעת הימים . אל האקלים המקסים של : "ומלאה הארץ דיעה את ה' כמים לים מכסים". תשאלנה וודאי הרבה שאילות קשות.

   אחת מהן , כיצד זה תורת ישראל שבע"פ, התעקשה לעטוף את התורה שבכתב באין ספור חידושים מהם מפליגים ונועזים וחלקם אף סותרים לכאורה בעליל את הפשט הברור.

  ומנגד התעלמה לעיתים מאושיות יסוד, כמו במקרה זה  לענין לוחות הברית..

 היעלה על הדעת כי ניתן להתעלם לכאורה מכך כי ההשגחה ביכרה ליתן לישראל ברוב פאר ,רעש והדר לוחות אבן שניים , ולא ינתן לכך משמעות מהותית ראויה..

 האם העובדה כי דווקא בהם החל ודווקא הם יוחדו ביסוד הנצח של -"אבן"

  ולא רק זאת דווקא הם נכתבו ב"מכתב אלוקים"

 לא נקדים וניתן לכך כל משמעות ראויה.

 . אחיי , תורת  ישראל, כ"פרמידה"  שהרי לא בכדי ניתנה גם באופן סמלי על הר.

 לא בכדי הקדים והקב"ה ונתן על פיסגתו דווקא לוחות אבן ודווקא  - שניים

 והכל לומר לך. כי אלו הן, תמצית סגולתה של תורת ישראל. השלד הנצחי של נשמת אפה..

 במילים פשוטות את אשר סרבנו להודות או להכיר כי עשרת הדברים הם הם אושיית היסוד של אמונתינו . במוקדם או במאוחר נכיר גם נכיר בכך.

 אם כן תמציתה המהותית של תורת ישראל מתמצת בשתי לוחות הברית  ויש משמעות אדירה לכל פרט הנלווה אליהםלאמור :    היסוד הדומיננטי של שני לוחות דווקא, בא לקבע את  את המהות הכי חשובה באמונתינו והיא כי בהיות ויש שתי לוחות שווים כי אז  מהותו של כל לוח גם כן שווה בכל ללוח האחר .

  אין המדובר בהערות סמנטיות או טכניות לדברים משמעות רבה ומכרעת וודאי לעת שכזו..

  רק מי היוצא מתוך אותה נקודת מוצא חשובה ישכיל, להכיל את משמעותם וזיקתם ההדדית של ה"דברות".

  הלוח השני המסמל ומשקף את מצוות שבין אדם לחברו, שווה שווין מוחלט ערכית ואמונית ללוח הראשון של מצוות שבין אדם למקום .

 זו משמעותה העובדה כי ניתנו לנו שתי לוחות .

 אבל לא די בכך  אין שום משמעות ללוח האחד יהא אשר יהא .

 דרך משל מי הרוצח חלילה לא רק שהוא ממוטט כליל את הלוח השני שהדיבר לא תרצח מתחיל בו כתולה הכל, אלא שמדובר שבקריסה והתמוטטות אופקית נוסף לאנכית .

 לאמור : גם הדבר אני ה' מופר ונמוג.

 וכן הלאה זה העובר על לא תנאף ממיס ומבטל גם את הדבר השני של "לא יהיה"" וכן הלאה והלאה .

 נמצא כי השווין הערכי הינו לכל כיוון ורוח . קיימת ערכיות מסורגת והדדית .

 ברור שלאור האמור אין כל משמעות לשאלה מה יותר חשוב מצוות שבין אדם לחבירו או מצוות שבין אדם למקום.  יותר מזה לעולם אי אפשר לקיים את הלוח הראשון ללא קיום מלא של הלוח השני וכמו גם לעולם אין סיכוי כי תקיים את הלוח השני בלוא קיום מדוקדק של הלוח הראשון.

 

 עתה ברור מדוע לק רק שני לוחות אלא מדוע במשקל נצח של אבן ודווקא בכתב של אצבע אלוקים.

 

 רשימה תמצתית ומבולבלת משהו לא היתה מוקלדת בחופזה או לא היתה מוקלדת בכלל אלמלא ההערה הבאה.

 אין ספק כי הדינאמיקה של ההתעלמות מהדברים האמורים עד עתה היו לה מניעים והצדקות אלה או אחרות ההתרכזות האנוכית משהו בעצמינו כ"ממלכת כהנים" גרמה לנו להתרחק ממובנים ויסודות אוניברסאליים  היתה זו התבדלות מובנת ואולי היכרחית.. זו הסיבה גם כי ערכיו הכלל אנושיים של ספר בראשית לא שימשו אותנו כמסד לכל הפרמידה.

 עתה כשבאויר ניחוח של "גאולה" אין ברירה חייבים לשוב ליסוד האוניברסאלי בבחינת סגירתו של אותו מעגל....

   לדברים האמורים תימוכין במקומות שונים במקרא גם בפרשת השבוע הקודמת : "פרשת אמור"