ההשראה לכתיבת השיר "כי האדם עץ השדה"

 

יוסקה גיסי החמוד, חברי הטוב והנאמן, טעם רב יש עמו. חוץ מזה שהוא גנן מדופלם ומקצוען מאין כמוהו, הוא גם, ויותר מכל, בן ברית וידיד נפש. דברים רבים אנו עושים ביחד, בשיתופם של בת זוגתי מרים ואשתו חנה, שהיא אחותה של מרים.אנו מבלים ואוהבים להיות יחדיו.

סיפרתי לו כי בדעתי לקנות עץ לימונים ולהניחו בעציץ גדול בחצר שבביתינו החדש.

 

יום אחד יוסקה התדפק על דלת החצר שבביתי, נכנס והודיע לי שהביא עמו בהפתעה  אורח נכבד המסתתר במעלית.

"צא וראה-בוא ותקבל אותו" . הצצתי במעלית והנה עציץ לימונים בדיוק כפי שרציתי וייחלתי לעצמי. הפתעה ממש מושלמת ויפה.

 

מכאן התחיל סיפור השתלשלותו הגורלי של העץ.

 

השקתיו בשפע ובאהבה רבה, גם דשנתיו רבות ומדי פעם סובבתיו לכיוון השמש.

אבל איך כתוב "ויקו לעשות ענבים ויעש באשים". העץ התחיל בנסיגתו. אמנם בהתחלה הייתה תפרחת פרחים יפה. אך במהרה נשרה התפרחת, ולאחר מכן עליו הצהיבו ונבלו. עד שהעץ עמד רק על ענפיו וערום על שלדו. לא פרחים היו בו וגם לא עלים ונגרם לי צער רב עליו. באין ברירה הזזתי את העץ לפינה נידחת במרפסת וחדלתי כמעט לגמרי מלהשקותו. עזבתיו לנפשו ורק לעתים רחוקות השקתיו.

 

ימים רבים היה העץ זרוק בפינתו. אך, ראה זה פלא , לאט לאט החל להתאושש ולהתעורר מחשכתו .בכוחות עצמו ,וללא כל אותם הפינוקים שהעתרתי עליו. פתאום החל להוציא ניצנים, עלים בצבצו .אחרי כן תפרחת פרחים הופיעה, ממש כפתור ופרח כפתור ופרח, וגם לימונים החלו לצמוח עליו.

 

אם נסתכל גם על בן אדם שכל חייו פונק, ושנמצא כל הזמן תחת השגחת הוריו וכל אשר לו נעשה למענו ע"י אחרים, מתוך רחמנות ופינוק, הרי שגם הוא בדיוק כמו עץ השדה לא יהיה מסוגל לעשות שום דבר למען עצמו ובכוחותיו הוא. מתי הוא יתעורר ויחלץ עצמו? רק כאשר יאלץ לחיות בלי עזרת אחרים או ההורים ואיש לא ישרתו. בצורה כזאת יהיה מוכרח ויאלץ ללמוד לשרת את עצמו ולהתמודד עם החיים.

כי בלעדי זה קיומו יתערער ויהיה מוטל בספק.

 

זאת ההשראה שהייתה לי לכתיבת השיר "כי האדם עץ השדה".