כנגד ארבעה בנים דיברה תורה. שלושה מהם שואלים שאלות. הבן האחרון, זה שלא ידע לשאול, מסמל את המקום שבו אנחנו נמצאים אחרי שכבר היינו רשעים, חכמים ותמימים

"אם תחשוב על זה, תראה שארבעת הבנים קיימים בכל אחד מאיתנו", אמר לי פעם חבר  כשישבנו יחד לקפה אחרי סדר פסח.

ארבעת הבנים שמככבים בהגדה של פסח, החכם, הרשע והתם מזמנים את הקוראים לדרמה רבת משמעויות, כששיא הדרמה מגיע בדמותה של הדמות הרביעית, המסתורית ביותר, זה שלא מובן מה הוא בדיוק רוצה או כפי שההגדה מכנה אותו: "זה שאינו יודע לשאול"

חכמת הקבלה מגלה לנו עד כמה אופיים של ארבעת הבנים הוא משל רלוונטי לחברה שלנו גם כיום, כאן ועכשיו, ומלמדת אותנו שהמצב הבעייתי שאליו נקלעה היום המדינה, נועד לקדם אותנו למקום חדש וטוב יותר.

המשבר הנוכחי והפילוג שבינינו יכול להפוך להזדמנות היסטורית שתאפשר בניית חברה מאוחדת ומאושרת המבוססת על עקרון אהבת הזולת.

עם המסר הזה של הקבלה ואהבת הזולת כאמצעי היחיד שיכול לקדם אותנו לחיים מאושרים, יצאתי לרחובות ישראל לבצע משאל עם ולבדוק, כיצד יגיבו ארבעת הבנים שבעם ישראל למסר החדש ישן הזה. הנה התוצאות.

חכם, מה הוא אומר?

"עזוב אותך מדיבורים יפים על אהבת הזולת אחי, זה לא יביא אותנו לשום מקום", אומר החכם. "אני בכלל לא מבין מה אתה רוצה, מה מפריע לך בחברה שלנו היום? מה אתה דואג יהיה בסדר", הוא הצהיר בביטחון. "חייבים להמשיך קדימה חביבי, נארגן את הצבא מחדש, נביא משקיעים זרים, שוק ההי-טק שוב פורח וגם הבורסה תעלה. אמנם זה לא נראה קל, אבל ברור לנו לחלוטין מה צריך לעשות כדי להצליח בגדול, ויש לנו את הכוחות והידע הדרושים לכך. סמוך על סמוך".

עצת רשעים

"מה אתה רוצה?!" צועק עלי הרשע, תוך שהוא נושף לעברי עשן מהסיגריה שבידו, "זוהי דרכו של עולם... החזק שורד! שמע לי, העולם הזה הוא ג´ונגל אחד גדול וכדאי לך להיות בצד החזק, אחרת ידרכו עליך. מה שצריך לקרות קורה ולא צריך לשנות שום דבר!" אמר ואז הוסיף בלחש, "תפוס כמה שאתה יכול ואל תעשה חשבון לאף אחד, כי ממילא אין מי שדופק לך חשבון".

תשובת תם

"לא שיש לי משהו נגד מה שאמרת שם על אהבת הזולת", אומר התם  "אבל פשוט אין לי ראש לזה, אני אדם פשוט. לך לאנשים הגדולים, למנהיגים, לחכמים, מה כבר אדם קטן כמוני יכול לשנות, ממילא אנחנו לא משפיעים על כלום. אני מנסה לחיות את החיים שלי בשקט, לא מפריע לאף אחד וגם לא משחק אותה גיבור גדול. כל בוקר אני אומר תודה על מה שיש, וזהו."  

"אבל תגיד", פניתי אליו בדאגה, "העתיד לא מלחיץ אותך קצת? אתה הרי קורא עיתונים לאחרונה, נכון?".

"איך אומרים" הוא ענה, "אי אפשר לדעת מה יילד יום. בינתיים, טפו טפו טפו"  אמר ונקש על השולחן, "תראה" הוסיף, "אני כבר לא צעיר. כל החיים עבדתי קשה, נתתי לילדים את כל מה שיכולתי, ומכאן שיסתדרו בעצמם - אני את שלי עשיתי. ובינינו, אם יהיה פה בלגאן חס ושלום, אח שלי משה, מלוס אנג´לס, יקבל אותי בזרועות פתוחות".

למרות שחיפשתי ביסודיות, לא מצאתי את "זה שאינו יודע לשאול" באף מקום...

תשובה לאלו שמרגישים שאינם יודעים לשאול

חשתי שבדברי כל אחד מהאנשים שפגשתי היה הרבה מאוד היגיון. התקשיתי להבהיר לעצמי עם מי מהם אני מזדהה יותר, והרגשתי שההשקפות של כל אחד חיות בתוכי, יחד ולחוד.

בזווית העין הבחנתי בספר קבלה שהשאיל לי חבר.  פתחתי בעמוד אקראי והתחלתי לקרוא: "האדם הוא עולם קטן, וכל מה שהוא רואה מסביבו קיים גם בתוכו".

אז אם זה כך והכל קיים בתוכנו, חשבתי לעצמי, מה משמעות העובדה שאת "ההוא שאינו יודע לשאול" עוד לא מצאתי?

המשכתי לדפדף בספר עד שעיני נחו על המילים: "וזה שאינו יודע לשאול, אתה פתח לו".

היה כתוב שם, שלא במקרה "זה שאינו יודע לשאול" הוא הבן האחרון שמופיע בהגדה של פסח. על פי הקבלה הוא מסמל את המצב המתקדם שאליו מגיע כל אחד מאיתנו לאחר שכבר סיים להיות חכם, רשע ותם.

הכינוי "שאינו יודע לשאול" מצביע על ההכרה הפנימית שאליה מגיעים כשאנו מבינים שאנו תקועים: הגענו לצומת דרכים ללא אפשרות לחזור לאחור, אבל חסרה לנו ההבנה איך ממשיכים קדימה, ולאן.

לפתע, התפשטה בי  ההבנה  שאם אלה פני הדברים, אז התחושה שכבר הגענו למצב שבו אנחנו לא יודעים לשאול, היא בעצם דבר טוב. המצב הזה יכול להביא אותנו כבר אל שאלות פנימיות יותר כמו לשם מה נוצרנו ואיך אנחנו קשורים זה לזה?

בהמשך הספר הוסבר, שכשהשאלה הזו כבר הבשילה בנו, זהו אחד הסימנים הראשונים לכך שכבר עייפנו ממרדף האגו ושאנו לא מוכנים להמשיך ולחיות כך יותר. אז גם מתבהר לנו שבמציאות של ימינו אהבת הזולת היא האמצעי היחיד עבורנו להתקיים.

חכמת הקבלה מיועדת דווקא לאלה מאיתנו שכבר שמעו את כל התשובות, ניסו אותן וראו שהן לא עובדות. עתה אנו ניצבים בנקודה מיוחדת שבה החכמה העתיקה הזו מסוגלת לפקוח את העיניים לרבים מאיתנו שכבר בשלים לכך.

המקובלים אומרים, שאם רק נחבר את כוח ה´משה´, שהוא הכוח הפנימי שקיים בכל אחד מאיתנו, נוכל לבנות חברה שבה  נאהב איש את רעהו.

החכמה העתיקה שליוותה אותנו עוד מימי אברהם אבינו, מתגלה כיום לכולם וממתינה לנו שנאמץ אותה. כשנעשה זאת, נוכל לבנות יחד מקום טוב יותר לכולנו לחיות בו. אז גם יפתחו בפנינו צינורות השפע ונזכה לשלמות, לשמחה להצלחה ולשגשוג בכל.

http://www.kab.co.il