הזמן שנת 2004 - יגאל גרינברג "מעכל"  את הגלוי בדבר בנו הבלתי חוקי ומנסה לפעול בעניין .

בהלם נכנס   יגאל  למכוניתו , ו"דהר" לביתו בנאות אפקה.. בדרך עצרו  שוטר שהעיר לו על מהירותו, יגאל קילל ורטן  וכמעט שהכה  את השוטר..

כשהגיע לביתו הבחין ברויטל שיצאה מן הבית לכוון  ה"ג`יפ" שלה, הוא הנהן  לה בראשו בקרירות, ונכנס פנימה.   "הי יגאל עידן הגיע מירושלים.. " קראה לעברו לפני שנכנסה למכוניתה.. הוא לא שאל דבר, שכן מאז נפרדו, סוכם ביניהם איש לא יחדור לעניני  משנהו.. "יופי" שמח,  בחברת בנו  הצעיר הרגיש תמיד טוב הם אהבו  לפטפט,  ונהגו  ללכת למשחקי כדור רגל.

כעת הרהר  באודי ולבו דאב. לבן  הזה  פילל, אודי הווה ממש בבואה  שלו, בעוד שני בניו עידן ואיתי היו  אמנם גבוהים יפי תואר, ובעלי שיער בהיר, אך דמו  בקלסתר פניהם לאימם.

כששכב במיטתו הרהר כיצד יפעל עתה?

הוא הדליק את הטלוויזיה ,ופרצופו של חיים יבין ה"נצחי " הופיע על המסך,  ברטינה זפזף לערוץ הסרטים.  בעיותיו  של ראש הממשלה שרון, והקואליציה שלו שמבחינתו לא הייתה תקנה  לאופייה הימני , חדלו לעניין אותו. "עידן  חמוד לך למטבח להכין  ארוחת ערב אני  כבר אגיע " קרא אל בנו שנופף לו בידו. עידן היה כבן 20, וסיים  את לימודי השנה השניה כעתודאי בפקולטה  לרפואה באוניברסיטה העברית בירושליים.

יגאל גמר אומר בעניין רויטל, והחליט להחיש את הליכי  הגירושין ממנה. אם  יידרש ירכוש או  ישכור עבורה דירה, לא בשום  אופן אין להמשיך ככה, הוא  ישים  קץ להפקרות הזאת. , היא לא תמשיך  להשתולל בביתו.

הוא  החליט להפגש עם עורך דינו  וחברו הקרוב ,מוטק`ה רוזנברג.

 השיחה עם עורך הדין

"הי מוטק`ה"   "אוה סוף סוף רואים אותך אז מה קרה  לך  לאחרונה , מאז הפרידה די הסתגרת"  צחק חברו.  הם   ישבו  במשרדו של מוטק`ה . יגאל הישיר מבט אל חברו/עורך דינו. מוטק`ה היה  כבן 59, גבר מלא בעל פנים  בהירים ונעימים. בשערו הבהיר כבר זרקה שיבה,  ובלחיו  הימנית  ניתן להבחין בסימנים  של תפירה  והשתלה של עור,  השלכות  פציעתו במלחמת ששת הימים. 

"אז מה נשמע איתך" שאל מוטק`ה? "בסדר" חייך יגאל "אני  טס בקרוב לניו יורק לפגוש את הנכד שלי".   "סליחה" נדהם מוטק`ה, "משהו חדש או זאת אמורה להיות בדיחה, ? תראה  אין זה סוד שבנך איתי הוא הסטודנט החתיך ביותר בפקולטה למדעי  החברה, אבל מה קרה, הוא סיבך מישהי?  ומה  הקשר לניו יורק" 

"מניין  המידע המכובד הזה " צחק יגאל..

"אה נורית ביתי האמצעית , החלה ללמוד השנה כלכלה ומדע המדינה , והיא סיפרה על נפלאותיו" גיחך מוטק`ה  . " עכשיו  ברצינות מה העניין הזה?  "זה חלק ממה שרציתי לספר לך" הרצין יגאל "יש לי בעיה  עם גיסתי" , "גיסתך? שאל מוטק`ה , אתה מתכוון  לאריאלה?  " יגאל הנהן  "כפי שאתה יודע,  היא התגרשה שלשום מאחי  " "מאיזה"  "אחי האמצעי  אריה , אצל שמעון (הבכור) העניינים בסדר גמור.  לא תאמין  עליו  בן 73, עוד קצת מתעסק בענייני המפעל,  הולך לחדר  כושר, ואפילו החל  להשתתף בקורס כתיבה  יוצרת. ".

"אז מה קרה" חייך מוטקה יגאל סיפר לו בקצרה את הסיפור המביך.. "בחייך אתה? עליך לא הייתי מאמין, אתה שהיית תמיד האחראי והמופת לכולנו, אתה שבזכותך  אני  בעצם כאן."  יגאל הביט בו בכאב ונזכר בקרב  ההוא .

בוקר  ה 6 ביוני   1967   .

הקרב  על עזה וסביבותיה היה בעיצומו, יגאל קצין הצנחנים, חתם  (לאחר  לבטים  ובעיקר  בשל המצב המתוח) , לשנת קבע  נוספת, ופלוגתו ניהלה מאז הבוקר  לחימה קשה כנגד כוחות פלסטינאים  מגייסותיו  של אחמד שוקיירי, אשר הפגיזו את יישובי  האיזור וגרמו לנזקי רכוש רבים.

 נראה  היה  שעזה עומדת  ליפול בידיהם בשעות הקרובות. מוטק`ה  ששירת בסדיר כסמל  מחלקתו של יגאל, השתחרר , ולמד שנה ראשונה כלכלה במסגרת "בי"ס למשפט וכלכלה" באוניברסיטת תל-אביב (שלוחה של האוניברסיטה  העברית).

עתה שפרצה המלחמה,  השתייך לגדוד מילואים שלחם  באיזור רפיח, אבל בשלב  הזה שהה בקרבתו.של יגאל.  הם נפגשו יום קודם  "אז מה אתה בסדר" כן "חייך מוטק`ה "לומדים ועובדים, אני מתחתן  בקרוב, הכון  לקבל הזמנה.."  "תודה שגעון, בוודאי שאבוא, ניפגש כבר  בהמשך, שמור על עצמך.." .עתה בעיצומו  של הקרב, נתקבלה הודעה  בקשר על פצועים  קשה בקרב  חיילי  פלוגת המילואים , יגאל שאג "מה עם  החובש"  "צרה " קיבל הודעה  "תליק נהרג כבר בתחילת  הקרב,, "  "וצביקה"   - אה הוא  פצוע קשה , הוא חולץ וסכויו נמוכים" . יגאל שליבו  ניבא לו רעות, החל  רץ קדימה  "אלוהים  יגאל לאן אתה רץ" שאג גידי סמל אחת המחלקות, ? ישנם  עדיין  כיסי התנגדות" הוא לא שעה  לדבריו  של גידי , רץ במהירות , עד שהבחין  בחייל  המוטל על משטח הסמוך  לאחד הבניינים  בעיר. הוא התקרב  ונדהם זה היה מוטק`ה . יגאל גהר עליו " מוטק`ה , מה קורה איתך? הוא  נשכב עליו, מישש את דופקו, והחל להנשימו  .. "מוטק`ה אל תמות לי אל תמות לי " צווח, תוך  שהוא מחפה עליו וממשיך בהנשמה.. לפתע נשמעה  התפוצצות  אדירה , והוא  חש מכה  חזקה   בידו.   הוא שאג בקשר "כאן  קודקוד עבור..הילד חולה..  הכל נשפך .. מהר"  "אנחנו  כבר  באים  תחזיק מעמד"  "מהר מהר" שאג יגאל.. .הוא לא זכר מתי חולצו..

פציעתו של יגאל היתה קלה יחסית,  ידו הימנית  גובסה לחודש ימים, לאחר שאובחן בה  שבר "קל",  אך מצבו של מוטק`ה היה קשה יותר. הוא נזקק לניתוח מסובך ברגלו, וכן עבר  השתלת  עור , לאחר שנכווה קשה בפניו.  בשל פציעתו שילם מוטק`ה מחיר יקר, חתונתו המתוכננת עם נעמי,  בת כיתתו מהתיכון  בוטלה, "ממילא הייתי צעיר מידי אז",  הוא  גם התקשה  לחזור ללימודיו.

רק שנתיים  לאחר הפציעה, ולאחר שעבר שיקום  ממושך, החל  לבנות  את חייו  מחדש. הוא נרשם ללימודי משפטים, סיים את הלימודים בהצלחה, ובמהלך  לימודיו  הכיר את תקווה (תיקי) צחייק, שאיתה למד קורס השלמה במדעי  הרוח. הם נישאו  והביאו   לעולם  שלושה ילדים. לאחר המלחמה זכה  יגאל בצל"ש , שהומר אחרי כן ל"עיטור העוז" .

ועכשיו ישב  פנים  אל פנים  מול  האיש שאותו הציל.. "אז איך זה קרה" חייך מוטק`ה  "קשה  לי לענות  לך" צחק יגאל "הייתי  זקוק לפורקן, אתה יודע המתח הקשה, החשש מהחזרה לצבא, הפעולות כנגד הפת"ח"  " אבל  איך יכולת?,

"מוטקה בחייך באת להטיף לי מוסר?   מחה יגאל  " תשמע יקירי  אני  חב לך את חיי " חייך מוטק`ה "  ואעשה עבורך מה שרק אוכל, די שתבקש,  אבל  תסביר לי ניחא פורקן אבל למה עם גיסתך? "

יגאל חייך בכאב "קשה לי להסביר, היא עמדה שם, מבטה  היה  עצוב והיא כמהה לחום ותשוקה.. ". "ובאופן הזה יכולת להעניק לה אותם? על ידי פתוייה מאחורי גבו של אריה ?"  נזף בו  מוטק´ה..  

לא התכוונתי לפתות" מחה יגאל, "ידעתי שהיא אוהבת את סוג המוזיקה הזה , בניגוד לאחי שמוכן להאזין  לקלאסית בלבד.  אבל נסחפתי,  לא הצלחתי לעמוד מול היצרים שלי.."

מוטק´ה חייך "תרדה לי לא להאמין לך."  

ואז הרצין "טוב, עכשיו  ספר לי  על גיסתך, מה קורה  איתה עכשיו"?

" מצבה טוב" חייך יגאל, "היא בת 66 , וחיה עם יואב ברק"  "יואב ברק" התפלא מוטק`ה  "כן לשעבר ברקוביץ` ההוא ההוא ".. מוטק`ה נדהם "הקברניט מ"אל על" שסולק מהצבא בגלל פרשת החיילת ההיא?  "  יגאל הנהן.. "או  זאת הייתה פרשה מסובכת, אני  זוכר במעומעם, חיילת בת 19, היא טענה שהוא כפה את עצמו עליה, הוא טען שהיא נהלה איתו רומן מרצונה", .. אמר מוטק`ה "בכל מקרה בעקבות הפרשה הוא סולק מן הצבא" ..

"האם הוא נישא" ? שאל מוטק`ה "כן בטח " השיב יגאל,  "לשולה תדמור" שולה תדמור הסופרת? "כן"  חייך יגאל "יש לה טור קבוע בעיתון, כולל גליון יום שישי. אשה רצינית מאד.. הוציאה עשרה ספרים, כולם רבי מכר. וגם די נאה.." מוטק`ה חייך "ואיך הסתיימה הפרשה ההיא?- "אה , בתחילה היא דווקא תמכה  בו ועמדה מאחוריו אבל כעבור מספר שנים הם התגרשו.. היא נישאה בשנית .. יש להם שלושה ילדים בוגרים ונכדים" .

"איך הוא הכיר את גיסתך?"  "אה"  חייך יגאל "הם הכירו בטייסת , הוא היה  טייס צעיר והיא פקידה או  משהו, אני  לא מבין  במונחים של חיל האוויר, בוודאי לא במונחי שנות ה50` " שניהם צחקו.. "ולמה הם לא נישאו"? התריס מוטק`ה  "אה, אינני  יודע בוודאות, זה לא הסתדר ."  השיב יגאל..  "ושאלה טובה יותר איך היא הגיעה  לאחיך? עד כמה שהבנתי הוא לא היה  כל כך חברותי ".   "לא בכלל לא" וגם איננו  נאה"  צחק יגאל.  "אבל לא אתפלא אם ידו הארוכה של אבי שורבבה לעניין"... מוטק`ה נאנח "אתה מתייחס רק למראה החיצוני, אולי  תתבגר כבר, אחיך הבנתי מחזיק את המפעל בשתי ידיו.. לגבי אריאלה,  חבל חבל עליה אבל לא נורא,  הבנתי שחייה עם אחיך  היו  סך בכל די נוחים..?"  יגאל חייך במרירות "אריה ?  הוא עבד נרצע שלה.. הוא "ריפד" אותה טוב מאד מבחינה כספית. ועדיין מעריץ אותה.. אני חושב שהוא ידע ".  "על מה"  נחרד מוטק`ה  "על היחסים ביניכם? "  לא הרגיעו יגאל "על חיבתה ליואב, היא כבר  חיה איתו 5 שנים, ואחי למד לקבל את זה  "ומה לגביו " שאל מוטק`ה " בסדר מצויין , חי עם  אישה מקסימה דבורה זרנקין, אלמנה , מורה להסטוריה בדימוס, החיים  שלו ממש נהדרים, לראשונה בחייו הוא מאושר..".

"ואתה  תמיד רק צחקת ממנו" סנט בו מוטק`ה , "כן נכון" הודה יגאל, "הערכתי רק את היופי ואת ה"חברמניות" והוא היה כל כך בוא  נאמר מרוחק מזה.... .. ולחשוב שהוא  למעשה השקיע במפעל ובזכותו הוא שגשג כל כך.. תמיד היה מוכשר, אך מבחינה חברתית , הוא  היה נעבאך נחות.. ואם מדברים על יופי, תראה את  נשואיי, לא ראיתי שהוא העניק להם תרומה משמעותית.. "

"העיקר נחזור לעניין אתה חושב שאוכל לדרוש בדיקת רקמות?"  שאל יגאל  "לא, לצערי לא" השיב מוטק`ה, "יש כאן  חשש לממזרות, ואם  יתברר שאודי הוא באמת יוצא חלציך.. ,המצב יהיה  קשה ומסובך ממה שאי פעם פיללת.."

האם היא באה בדרישות?  המשיך מוטק´ה,  "רשמית לא ממש" השיב יגאל , אך אודי לומד ב"קולומביה" ,  ונראה  לי שבחרה  בעיתוי מצויין כבקשה לסיוע בשכר הלימוד.   "מלבד זאת אם הוא  אכן בני  , הייתי רוצה לסייע בגידולו   של שגיא  נכדי ולהבטיח את עתידו... מוטק`ה הרהר ונאנח "תן לי ל"שבת"  על זה,קשה לי לענות לך  חד משמעית , אתה יכול ליצור איתו (עם אודי) קשר, סע לניו יורק ובוא לבקר בביתו בטענה שממילא התכוונת להכנס אליו תוך כדי טיול.. אינני  רואה פסול  בכך שתפגוש את הילד ותשתעשע איתו, אך נכון  לעכשיו אסור שתפצה פה בעניין.". יגאל נאנח , ונענה להזמנתו של מוטק`ה לסעוד  את ארוחת  הערב באחת המסעדות הסמוכות למשרדו..

תוך כדי אכילה שאל מוטק`ה "אהיה כן איתך האם אי  פעם נוצר אצלך חשד? האם  אריאלה לא הזכירה את הפרשה ולו ברמז? "  אתה יודע מה?"   אמר יגאל  אני  חושב שבעצם זה כן התעורר אך לא מצידה של אריאלה". . הוא זכר את הפרשה , מרץ 1979.

יגאל וחברתו רויטל חזרו מחגיגת בר המצווה של אודי גרינברג שנחוגה בפאר רב. הארוע התרחש כחודש לפני  נשואיהם, והם כבר התגוררו יחד בחווילה המפוארת של יגאל בנאות אפקה . [(בתקופה ההיא מגורים במשותף בטרם הנשואים  לא היו  מקובלים, אך הכל ידעו  ששום גבולות לא עמדו בפני של יגאל  שנחשב לנער זוהר ומבוקש מאד, וחברתו היפיפייה רויטל (רבקה ) בלנקנשטיין. ],

[קטע מוסף)

מד`ור רכילות

יגאל גרינברג בן 35 , אמן ונצר לשושלת  התעשיינים  גרינברג, קצין  צנחנים  לשעבר ובעל צל"ש  מלחמת ששת הימים , חתיך מבוקש עומד להנשא לרויטל (רבקה) בלנקנשטיין בתו של פרופ` שאול בלנקנשטיין, מנתח בכיר ב"הדסה" . רויטל (29) הייתה נשואה  בעבר לקצין  חיל  האויר יורם ויינשטיין, נשואיהם לא ארכו זמן רב..

יורם תוכל לספר לנו על כך "מצטער אינני מכיר אותך או את עיתונך, בכל מקרה מדובר בדבר ישן, יחסיי עם רוויטל הסתיימו לפני  שנים, ואייני מוכן לדון בעניין שלום" 

 ..

יגאל רתח מזעם.  מעולם  לא שאל את רוויטל בנוגע לאותם נשואים קצרים , מבחינתו הם היו הוו "נשואי בוסר" .

 כשנכנסו לביתם העירה  רוויטל " אתה יודע , אודי הוא  ממש העתק שלך.. כשעמדת לידו בתצלום  המשפחתי נראית כאילו כאילו שאתה האבא שלו ".   יגאל גיחך "מה את רוצה להגיד? סנט "שאולי פלירטטי עם גיסתי, ואלו  התוצאות ? " לפתע נרעד בכל גופו.. הוא  נזכר ביום ההוא.. לא לא יכול להיות הרהר, מדובר היה  במגע קל , מיידי, ומלבד זאת אריאלה לא אמרה  לו דבר, מעולם לא העלתה את הפרשה, הוא מבחינתו ראה  בכך הרפתקה  רחוקה , קצרה  שאינה ראויה להתייחסות....סטוץ..

רויטל הפסיקה את מחשבותיו "תגיד לי את האמת , היה  לך  מגע כלשהו איתה "?  "לא מה פתאום " צחק יגאל "זאת הייתה  בדיחה טפשית שלי."  ועכשיו  הרהר בליבו,  אאלץ לחיות כל ימי עם תוצאותיה..