בס"ד.

"זה היום עשה ה' נגילה ונשמחה בו"

אל תקרא אך "נגילה" אלא גם "נגלינא" , מלשון גילוי שהרי כל דור ואתגריו ודומה שסוף סוף האתגר מונח לפתחינו לגלות מכמנים שידרבנו אותנו לשמוח באותו היום - יום עצמאותינו המתחדשת.

מספרים כי "השפת אמת" ,השווה בין מועדי התורה - שלושת הרגלים ומצא בחגי חז"ל המקבילים אך שניים . חסר היה לו המקביל של חג החירות - חג הפסח ויראי ה' שבדורות האחרונים בצדק הזדרזו לזהות בין חג הפסח - לחג העצמאות.

ואכן דומה שכל שירת הים משדרת מסר שכזה .

לא בכדי פותחת השירה בלשון עתיד ודווקא במילה : "אז" כאילו להסיט במכוון את מרכז הכובד דווקא לגאולת העתיד. לאמור עיקר השירה הינה אותה שירה חדשה של גאולת העתיד .

ואכן לא בכדי משורר שירי המעלות צירף בשיר המעלות את חלום הגאולה עם מילת המפתח : "אז" ודווקא : "אז יואמרו בגויים...".

ואם לא די בכך, הרי שלא בכדי גם הפטרת היום [ של יום העצמאות] : "עוד היום בנוב"[עוד יבוא יום שיניב] מופיעים ושוב לא בכדי יסודות לשוניים ומהותיים משירת הים "עוזי וזמרת ...." ועוד..

הרוצה אף להפליג עוד, יזכר וודאי במדרש חז"ל כי לעתיד כל המועדים בטלים חוץ מ..... ויש להניח כי וודאי ביטול הישן אינו אלא מפני החדש שנבלע בתוכו.

עתה , בצדק אולי ישאל השואל וכיצד מתישב אותו מרכיב ניסי עיקרי שבשירת הים, לאמור: בקיעת ים סוף והליכה ביבשה בתוכו, עם ההשוואה זו .

אלא שדומה כאן הפואנטה העיקרית . בכל השוואה של ממש, יש גם את "ההפוך על הפוך" . בגאולה ראשונה שנסמכה על ניסים פיזיים גלויים דווקא בדרך לארץ ישראל , נבקע פיזית ים סוף..

בגאולת העתיד ודווקא בארץ ישראל עצמה ,צריך להתחולל אותו הנס, אך רעיונית ודווקא במו ידינו . צריך למצוא ל"גאולים" - כלל ישראל, שביל של "יבשה" יחסי, באותו הים האין סופי של תורת ישראל.

לאמור האתגר המרכזי מכאן ולהבא מציאת דרכים של אחדות בתורת ישראל על מנת לשלב בכל מחיר את כלל ישראל תחת כנפיה של תורת ישראל .

במילים אחרות, לשיר "שיר חדש", כעולה מאושיותיה וערכי היסוד של תורת ישראל ומתוויהם הנפלאים של נביאי ישראל .

לדאבון לב, מירב צפונותיה הנעלים של תורת ישראל, עדיין מוכמנים.

אלה נקברו תחת שכבות אין סוף של "תורת גלות " מגוננת ומתגוננת, היוצרת בדלות ובריחה אל הערכים הפנימיים - אנוכיים.....

[ראה לענין זה ,אך דוגמא במאמר מקביל : "תורת ישראל ותרבות הכוללים"

נ.ב.

מאמר" זה, נכתב כתגובה למאמר אחר, באתר "כיפה" ונדחה על ידי אותה המערכת.

משה אהרון