סוף עונת המשתמטים
מאז פרסם צה"ל את הנתונים על כך שעשרים וחמישה אחוזים מק
גלעד שדמון
לאתר "קבלה לעם"
את עטיפת התקליט עיטרו תמונות מצעדי צבא, חיילים צועדים בחזה זקוף, מטוסי "מיראז´" צוללים, וכמובן, חיילי הצנחנים פורצים לעיר העתיקה. כילד, אהבתי מאוד לשמוע את שירי הניצחון, את תיאור הק
חדור רוח ק
חשתי הערכה כלפי האומץ שבו הוא ביטא את הדברים, אבל היה לי קשה לקבל את זה שהוא שם – באולפן גל"צ ביפו, ואני כאן – עומד על סיפון האנייה ושומר עליו.
מאז אותו יום על הסיפון חלפו א
חובה או המלצה?
החובה לשרת בצה"ל, "צבא העם", סימלה תמיד בעינֵי
בפועל, התגלה כי חובתו של חלק מהעם היא בגדר המלצה לחלק אחר. וכמו עוד ה
קצת היסטוריה: עם קום המדינה הסדיר ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, דוד בן גוריון, את אי-גיוסם לצה"ל של מספר מגזרים במדינה. ההפליה על בסיס מגזרי יצרה מנוף לשסע חברתי עמוק שנמשך עד היום.
אם לא די בכך, הם מסתכלים סביב ורואים בדיוק את מה שכולנו רואים: הכותרות בעיתונים זועקות על כך שהמערכות החברתיות קורסות, אין מנהיגות, החינוך מתמקד בהשגת ציונים במקום בהקניית ערכים, הכול מושחת, תועלתני ונמדד בכסף. באווירה כזאת קשה לבסס גאווה לאומית (פעם קראו לזה "גאוות יחידה") שתאחד בין אזרחי המדינה.
כמו שק של אגוזים
אבל התופעה אינה חדשה. אם נתבונן אל העולם נגלה שאנחנו לא לבד. במאה השנים האחרונות עובר על החברה האנושית תהליך של שינוי חברתי וערכי. ערכים לאומיים מתמוססים, התא המשפחתי מתפורר והישגיות אישית, שתמיד באה על חשבון הכלל, הפכה לשם המשחק. האגו הולך ותופח ודורס בדרכו את כל מה שמפריע לאדם להשיג את מבוקשו.
אחת הדוגמאות הבולטות לכך התרחשה בשנת 1940, כשהעולם חווה את התרסקות הערכים הישנים תחת מגפיו של הצורר הנאצי. דווקא אז, על אף שהיינו תחת איום קיומי וסכנת השמדה, הפילוג החברתי והמפלגתיות ביישוב היהודי בארץ ישראל הרקיעו שחקים.
לנוכח הסכנות שאיימו על היהודים בארץ ומחוצה לה, החליטו מספר אנשי רוח שהדאגה לגורל האומה זרמה בעורקיהם, להציע דרך חדשה לאחדות בחברה הישראלית. מי שעמד בראשם, ה
אשלג המשיל את החברה בימיו לשק אגוזים, שכל תנודה מזערית מולידה בו פירודים ואיחודים מקריים: "אנו דומים בזה לגל של אגוזים המאוחדים לגוף אחד מבחוץ, על ידי שק העוטף ומאגד אותם, שמידת האיחוד ההוא אינה עושה אותם לגוף מלוכד. וכל תנודה קלה הנעשית על השק מוליד בהם התרוצצות ופירודים זה מזה ובאים על ידה בכל פעם לאיחודים ולצירופים חלקיים מחדש".
לטאטא את שכבות האגו
שישים ושבע שנים חלפו מאז, ועדיין לא מצאנו את הדרך לאחדות. נקודת האור טמונה, אולי, בעובדה כי הפילוג זוכה היום לחשיפה תקשורתית מחודשת. ייתכן שאם הדבר יפריע לנו מספיק, נתחיל לחפש באמת אחר הפתרון.
במאמרו הסביר אשלג כי על מנת ליצור חברה מאוחדת ומשגשגת, יש צורך לשנות את סולם הערכים החברתי – מסולם ערכים שבו "האגו הוא המלך", לסולם ערכים שבו נתינה ואהבת הזולת הופכים לערך עליון. ניתן למצוא צדק
אחד האמצעים למיסוד חברה כזו, הסביר אשלג, הוא יצירת מערכת המתגמלת בפומבי את מי שנוהג בהתאם לערכים אלו. עלינו לעודד את התרומה לחברה כערך מרכזי, ממש כפי שהיום אנו מעניקים פרסים עבור הישגים אישיים. הצורך הטבעי להיות חלק מהחברה ולקבל ממנה חיזוקים, יביא את האדם להרגשה כי הוא רוצה ליישם את ערכיה.
כדי להתאחד מחדש כאומה, הוא סיכם, עלינו לגלות את התכונה השורשית הטמונה בנו – את האהבה והדאגה ההדדית. אם נאפשר לתכונה זו להשתחרר מתחת למעטה שכבות הציניות והאגואיזם בהן היא חבויה, נחזור להיות חברה מלוכדת, בעלת מטרה וחזון שיאחדו אותנו שנית.
לאתר "קבלה לעם"