לא פעם ולא חמישה פעמים מוצא האדם הקטן את עצמו ניצב על אם הדרך בדרך מאי-שם לתל-אביב, מאחוריו חוויות לרוב שהשאיר במסעו ולפניו טור מכוניות החולפות בטיסה, מתעלמות באווירה גלגל"צית טהורה מידו המושטת לשלום. אם נתעלם לרגע מהרמזור המחייך אלינו באדמומיותו ונביט סביבנו בעיון, נוכל אף להבחין בו במלוא מצוקתו. הטרמפיסט. הוא נמצא בינינו. הוא תמיד היה שם. ולפעמים, בלילות ירח מלא בחודש אלול, גם אנחנו הופכים לכאלה, השם ירחם. לפיכך נתכנסה לאלתר מועצת החכמים בראשות דונאלד טרמפ וניסחה את המדריך לטרמפיסט הנבוך, שמובא להלן בחלקיותו:

 

1. לעולם לא יהפוך אדם לטרמפיסט, אלא לאחר שננקטו כל אמצעי הזהירות המתבקשים ונבדקו בקפידה אפשרויות תחבורה נוספות, כגון: אוטובוס, מונית, כרכרה וכדור-פורח. או כאשר מתברר כי אמצעי התחבורה מגיעים לעתים נדירות. ועולים כסף. ולא מגיעים ממש עד הבית.

 

2. והיה והחלטת, טרמפיסט חביב, להפוך לטרמפיסט חביב, בחר צומת דרכים לעמוד בו, כזה שפנוי לגישה ואין עומדים בו מפגינים/ קבצנים/ זונות. במידה ומצאת צומת כזה בדוק היטב שהוא ביציאה מכביש ראשי/ כניסה לכביש ראשי/ כביש ראשי.

 

3. עמוד על שפת הכביש, שמור על עמידה זקופה, הושט את ידך לכיוון הכביש כשאגודלך מורם בתנועת "בראבו!" וחייך. שמור על קשר עין רציף עם הנהגים הבאים לכיוונך, וחייך. זכור – אינך יכול להבחין בפני הנהגים, אולם הם יכולים אף יכולים לראותך. הבט עליהם מבעד לשמשת רכבם. וחייך. נהגים אוהבים אנשים חייכניים, שיריצו איתם צחוקים כל הנסיעה. שמור על אשליה זו עד לעלייתך על הטרמפ.

 

4. הבלט את עצמך. לבש בגדים בהירים וצבעוניים, אשר לרוב יעידו עליך כי אתה אדם בהיר וצבעוני. השתדל למשוך את תשומת לב הנהגים המתקרבים אליך. אחיזה בשלט, עליו מתנוססת כתובת יעדך, יכולה לעזור. השתלטות על כלי הרכב באיומי אקדח יכולה לעזור יותר, אולם מומלצת פחות. בכל מקרה, השתדל להיצמד לטרמפיסטים אחרים שיעשו בשבילך את העבודה.

 

5. במידה ואתה מצורף לטרמפיסט נוסף, הסתר את בן-לווייתך מאחורי שיח אוכמניות וגש לחזית. כאשר יעצור נהג לפניך ויאות לקחתך למחוז חפצך, קרא אליך את בן-לווייתך והחלק עימו בזריזות אל כלי הרכב.

 

6. במידה והינך עומד בצומת למעלה מעשרים דקות וטרם נעצר כלי תחבורה כלשהו לפתחך, אמור בקול רם חזור ואמור את המנטרה הבאה: "הטרמפ הבא הוא שלי!" חזור על משפט זה חמישה פעמים רצופות.

 

7. לעתים יעצרו נהגים את רכבם, ויכריזו לכל דכפין על יעד נסיעתם. והיה ומחליקה אל שפת הכביש רולס-רויס מבהיקה, מתוכה בוקעת מוסיקה קלאסית, ואישה כבת 40, מעוצבת שיער ולבושת חליפת נשים יוקרתית, פותחת את החלון החשמלי וקוראת ברוך: "הרצליה פיתוח!" – עלה על הטרמפ.

 

8. והיה ונעצרת בחריקת בלמים סובארו גנובה שנת 88', על חלונה האחורי תלוי דגל החמאס, מתוכה נשמעת בפול-ווליום מוסיקה ערבית הכוללת את המילים 'יהוד' ו'ג'יהאד', והנהג, בעל קרחת מבהיקה וזקן עבות, צועק: "רמאללה!" – אל תעלה על הטרמפ.

 

9. כאשר נעצרת לידך מכונית, גש אליה במהירות כשחיוך פרוס על פניך ושאל: "סלח לי, אתה נוסע לכיוון ת"א?"

לעולם אל תשאל: "לאן אתה נוסע?" או: "לאן נוסעים הערב?" או: "מה, אחי, יש מצב אתה לוקח אותי עד ראש פינה?"

לעולם תשאל: "סלח לי, אתה נוסע לכיוון ת"א?"

והיה ואין אתה צריך לנסוע לכיוון ת"א, שאל: "סלח לי, אתה נוסע לכיוון רמת-גן?"

 

10. במידה ועלית על הטרמפ, התיישב לצד הנהג והמעט בדיבור. והיה והנהג פותח בשיחה, שתף עימו פעולה בסובלנות. המנע מדיבורים על פוליטיקה/ ספורט/ דת/ שאר הדברים שבעיתון. זכור – עלית על טרמפ ולא על מונית! תן לנהג לנסוע בבטחה ואל תבלבל את מוחו. זאת במידה ואתה רואה שהוא לא נרדם על ההגה.

 

11. במידה ועלית על הטרמפ והנהג נכנס בפניה לג'נין, ייתכן שהוא עוין. ברמזור הקרוב אמור יפה סליחה-תודה, צא מהרכב ונוס על נפשך. עשה זאת גם במידה ואתה בחורה, והנהג הוא סוטה הסוטה מהכביש לכיוון יער אפל.

 

12. זכור: בעצירת טרמפ קיימת היררכיה ברורה. בדוק את מקומך בסולם המעמדות ופעל בהתאם.

 

 

סולם מעמדות (אוכלוסיה כללית):

 

1. בחורה נאת מראה. במידה ואת בחורה העונה לשם "כוסית" ומסתובבת כאשר נשמעת שריקה מאחורייך, סיכוייך לתפוס טרמפ גבוהים מהממוצע. התנהגי בהתאם, לבשי בגדים ההולמים את נתונייך הטבעיים. וחייכי. או שלא.

 

2. בחור צעיר ובלונדיני עם עיניים כחולות. באזורים מסוימים יכנוהו בשם "אשכנזי", שם סיכוייו לעצירת טרמפ נמוכים משאר האזורים (תל-אביב רבתי). בשאר האזורים (תל-אביב רבתי) סיכוייו לעצירת טרמפ גבוהים מהממוצע. זאת בניגוד לבן המעמד השלישי, הוא הבחור כהה העור עם החולצה המקושקשת.

 

3. בחור כהה עור עם חולצה מקושקשת. רבים יכנוהו בשם "ערס". באזורים מסוימים (פריפריה רבתי) הוא נטמע בקלות בסביבה, וכך סיכוייו לעצירת טרמפ גבוהים יותר. בשאר חלקי הארץ (תל-אביב וגו') ייחשב עוין.

 

4. בחור שמנמן העונה לשם "בוריס". בן מעמד זה יזכה להצלחה בעיקר בקרב המגזר הרוסי, ועל-כן מומלצת הצטיידות בעיתון "וסטי", הפרוס לרוחב הכביש.

 

5. בחור רזה העונה לשם "אדיסו". לבני מעמד זה מומלץ ללבוש גופיית כדורסל ולנסות לעצור טרמפ בשעות היום.

 

6. בחורה כעורת מראה. נקראת בקרב הבריות בשם "כוניפה". לבנות מעמד זה לא מומלץ ללבוש גופיית כדורסל, אך מומלצת עצירת טרמפ בשעות הלילה.

 

7. איש כבן 50 עם קרחת וקרס, וכתם של טחינה על החולצה. בידיו שתי שקיות של שוק, מלאות בשום ובדגים. בניגוד לאמונה הרווחת, זה לא מביא מזל.

 

8. אישה זקנה המסמנת לעצירה בעזרת מקל הליכה. ברוב המקרים יעצרו לה צעירים שיכורים בדרכם הביתה מבילוי במועדון לילה.

 

9. חסיד ברסלב. צעיר שהיה פעם אוהד בית"ר והיום הוא חובש כיפה לבנה בגודל של מצנח רחיפה ומגמגם את שמו של הרבי מאומן. סיכוייו לעצירת טרמפ נמוכים מחשש לכפייה משיחית, אולם חוזרים בתשובה נוטים לעצור לו. במקרה כזה, אל חשש – בצומת הקרוב ירד הטרמפיסט ויצטרף אל אחיו המקפצים על גג הטרנזיט שמלפנים.

 

10. חרדי. אדם בעל זקן חום, כיפה שחורה וחולצה לבנה. לרוב ייקרא בשם 'ש"סניק', גם עם יצביע עבור 'עלה ירוק'. סיכוייו לעצירת טרמפ קלושים, מחשש לכפייה דתית. עמידה בטרמפיאדה עמוסת חיילים אינה מומלצת, כי אז פוחתים סיכוייו לטרמפ. אף-על-פי-כן, סיכוייו יגדלו ככל שיתקרב לאזורים עם כרזות פרסומת, עליהם כתוב: "יהודים, הושיעונו!!!"

 

11. מתנחל. אדם בעל חולצה מכופתרת-בערך, ציצית, סנדלים תנ"כיות וכיפה סרוגה תלויה על הרקה. סיכוייו לעצירת טרמפ קלושים מחשש לכפייה פוליטית. בחורות בעלות חצאית ארוכה, קוקו ותרמיל גב גדול עם סרט כתום משתייכות לאותו מעמד. סיכוייהם לעצירת טרמפ גדלים יותר ככל שמתקרבים להרים שמשמיעים הדים של מואזין.

 

12. מחבל. פלשתיני עם חגורת נפץ בדרכו לבצע פיגוע ראווה בקניון בנתניה. סיכוייו לעצירת טרמפ קלושים מחשש לכפייה פוליטית. ולמוות. אך אל חשש, קיימים עוד אנשים טובים באמצע הדרך אשר יסכימו להסיעו תמורת שכר טרחה נדיב.

 

13. חיילים. ע"ע 'סולם מעמדות צבאי'.

 

14. איש עם כלב. או כלבה. לא יעצור אדם טרמפ כשהוא אוחז ברצועה רוטוויילר/ בולדוג/ כלב.

 

15. איש עם כובע צילינדר ושפם גדול וכחול המחזיק ברצועת זהב פיל מאולף מקרקס בדרום. סיכוייהם לעצירת טרמפ נמוך מחשש ללכלוך הריפוד באוטו.

 

סולם מעמדות צבאי:

 

1. חייל A. חייל בעל מדי א' מגוהצים, רובה משוכלל, כומתה אדומה, כנפי צניחה ושיניים צחורות. לרוב ייקרא על-ידי קיבוצניקים זקנים בשם "מלח הארץ", אף-על-פי ששמו הוא בד"כ יפתח. מומלצת יותר המתנה לטרמפ לבד מאשר התגודדות בטרמפיאדה עם פליטי בקו"ם מחזור 09', שהרי אז יבלוט בעליונותו.

 

2. חייל B. לרוב גולנצ'יק תימני שמעשן נובלס. סיכוייו לעצירת טרמפ גבוהים עדיין, אולם באחוזים פחותים יותר בשל נטייתו להציע לנהגים לשים דיסק של עופר לוי ששמע הרבה בריתוק. הצטיידות בזיפים בתקופת ספירת העומר תוריד אותו בדרגות ותשייך אותו אוטומטית למעמדות 9/11/12 בדירוג האוכלוסייה הכללית. דירוג במעמד 12, הכולל לרוב מדי ב' גדולים ממידתו, זיפים, נעלי ספורט מרופטות, האזנה לאבי ביטר מהפלאפון בפול-ווליום, אי הצטיידות בכומתה והצטיידות בצ'ימידן גדול עלולה להבהיל נהגים מזדמנים, דבר שיגרום להזעקת המשטרה ולהחזרתו המהירה של חייל A לבסיסו. התנהגות זו אופיינית לטרמפיסטים מתוסכלים מבני מעמד זה.

 

3. חיילת המשתייכת בסופי-שבוע למעמד הראשון בדירוג האוכלוסייה הכללית. בחורה שנראית טוב גם על מדים. לרוב תגיש קפה לטרנר במוזיאון חה"א בחצרים. לבת מעמד זה אין צורך בהנפת יד. לרוב יעצרו הנהגים בחריקת בלמים, יבצעו רוורס מהיר ויחנו לצידה, כשהם פולטים בחיוך: "חיילת, הא? בואי תעלי, מותק, חבל תעמדי בשמש." חייל שמן ממחנה 80 עם תיק של מוצ'ילר שיתקרב וישאל: "יש לך מקום?" יזכה לטריקת דלת ולנסיעה מהירה של הנהג והטרמפיסטית אל עבר האופק.

 

4. מילואימניק. אדם כבן 34 הלובש ברישול מדי ב' מלוכלכים ומחזיק בידו פלאפון ועיתון ספורט. לרוב יזכה לטרמפ ממילואימניק אחר. מאותה יחידה.

 

5. חיילת הנקראת בחברה בשם "כוניפה". שילוב של מעמדות 3 ו-4. לרוב תשרת בחיל חימוש בתור מנוע של האמר. תזכה לטרמפ בעיקר על-ידי מונית הכסף, ותפסיד את כל הכסף כשתרד בארלוזורוב.

 

6. ג'ובניק. חייל במדי א', נעלי ספורט חדשות, תיק צד קטן ומשקפי שמש, מהם משתקף קניון עזריאלי. יניף ידו לעצירת טרמפ בעיקר בשעה חמש וחצי, אולם יזכה להתעלמות גורפת מצד  טור הנהגים. במקרה זה אין מקום לדאגה, שכן מוניות ואוטובוסים חולפים לרוב בצומת בה הוא עומד.

 

7. שתי פלוגות וגדוד. קבוצה המונה יותר מעשרה חיילים מחילות שונים, העומדים בטרמפיאדה כגוש ירקרק וקולני. הצעיר מביניהם נוטה לעמוד כחמישה מטרים מהם, ומסמן לעצירה. לרוב מונחת לצידם ערימת תרמילי גב, צ'ימידנים, קיטבגים וכלי נשק. קבוצה זו תזכה לטרמפ מתיירים יהודים מבוסטון כעבור שש שעות של המתנה בצהרי היום, אולם ברגע זה תיתפס על-ידי בן המעמד השמיני.

 

8. מ"צ. חיילים מהמשטרה הצבאית הנוטים להפר את חוקי החיל, לרוב בשעות דמדומים באזורים שכוחי-אל שכף רגלו של אדם לבן טרם דרכה עליהם. יזכו לטרמפ בעיקר על-ידי מחבלים מהתנזים וחיילים בני המעמד השני, אשר עלולים לבצע בהם שפטים.

 

 

עד כאן מדריך הטרמפיסט החלקי. זכרו - עלייה על טרמפ הינה מסוכנת בתכלית ואינה מומלצת כלל. לכן חשוב לשנן כללים אלו חזור ושנן לעת צרה. טרמיפסטים מנוסים שמעוניינים להוסיף סעיף נוסף, למען יראה זאת דור ההמשך הטרמפיסטי ויחכים, מוזמנים לעשות זאת בהקדם.