אנא ה´ הצמַח לנו ששון ישעך / השב שכינתך לנוך

מהרה נראה בן-דוד עבדך / מנהיג בגבורה צאן מרעיתך

בחיל בחוסן עוז ותפארת / והגאולה בִּמאורה מאֶרֶת

בת-קול תפוצץ בראשי הֶהרים / "בואו בנים אהובים הלוקחים חלק במפעלות אלוקים"[1]

וארץ ישראל שלמה שְמֵחה /  בקיבוץ בניה לתוכה

תצמיח פירותיה בברכת אלוקים[2] / זיתי ניקוּף[3] בשמנן טובלים

פּגי תאנה מטיפים דבש / בּאוּשים[4] נפוחים יין חדש

אך טעם החדש כישן מַשְׁכֶּרת / ושעורה, קמח חיטה נותנת

ומלך המשיח שולט ביד רמה / בהשבת מלכות ה´ למקומה[5]

עמלק יוּכרת מִנֵי חָלֶד / לדיראון עולם שואה ואיד

אזי נראה מקדש רוחני יורד באש[6] / מכוון[7] בַּגשמי הבנוי[8] בנס[9]

(כי במעשה ידינו תוּחל קדושה והשלמה / כיצירת גוף והַפַחת נשמה[10])

כרובים סוככים פנים אל פנים / איחוד (בין[11]) ישראל לאלוקים[12]

מנורה הטהורה מוּאַרַה / מִ"שׁקוּפים"[13], אטומים[14] מַחְכֶּמת אורה[15]

שולחן-לחם מפיץ ריח / אך יוּעם בקטורת - מזבח

המריחה כעדן וּכתוֹנת-ראשון[16] / וּמְכפּרה על חטאי-לשון[17]

להקות נביאים בחוצות[18] / משוררי-לויים בשירות רוגשות

כהן גדול בבגדי תפארת / פרוכת קלועה מעשה מחשבת[19]

לאומים יעפילו יחזו בפלאות / ישמשונו כמניין כנפי-טְליתות[20]

יכירו-ידעו כל יושבי תבל / כי אתה הוא ה´ אלוקי ישראל

נפשות ישורון מטהר[21] / כי בם בחרת להתפאר.

 

-------------------------------------------------------------------

[1]  "א"ר ירמיה ב"ר אלעזר עתידה בת קול להיות מפוצצת בראש ההרים ואומרת כל מי שפעל עם אל יבוא ויטול שכרו הה"ד (במדבר כג) ´כעת יאמר ליעקב ולישראל מה פעל אל´ "-ויקרא רבה פרשה כ"ז.מדרש תנחומא "אמור" וכעין זה בתלמוד ירושלמי מס´ שבת (ו´,ט´)

[2] "ויניקהו דבש מסלע", כגון סכני וחברותיה מעשה שאמר רבי יהודה לבנו צא והבא לי קציעות מן החבית אמר לו אבא של דבש היא אמר לו השקע ידך לתוכה ואתה מעלה קציעות מתוכה. ו"שמן מחלמיש צור", אלו זיתים של גוש חלב, מעשה שאמר רבי יוסי לבנו בצפרי עלה והבא לנו זיתים מן העליה הלך ומצא את העליה שצפה בשמן- ספרי דברים פסקא שט"ז.ועיין כתובות קי"ב,שבת ל´ ע"ב. ירושלמי ברכות פ"ו ה"א. "ואמר רבי אבא: אין לך קץ מגולה מזה, שנאמר (יחזקאל ל"ו)´ ואתם הרי ישראל ענפכם תתנו ופריכם תשאו לעמי ישראל כי קרבו לבא´ " –סנהדרין צ"ח ע"א.

[3] זיתים שעניים מלקטים - עיין מס´ חלה פ"ג מ"ט.

[4]  "באושים" והוא מין ענבים גרוע, אמר הכתוב "ויקו לעשות ענבים ויעש באושים"(ישעיה פ"ה). כך פירש גדול מגדולי התלמוד.-פהמ"ש להרמב"ם מעשרות פ"א מ"ב.

[5]"שלש מצות נצטוו ישראל בשעת כניסתן לארץ, למנות להם מלך שנאמר שום תשים עליך מלך, ולהכרית זרעו של עמלק שנאמר תמחה את זכר עמלק, ולבנות בית הבחירה שנאמר ´לשכנו תדרשו ובאת שמה´." רמב"ם הל´ מלכים פ"א ה"א.

[6] רש"י פרשת "בשלח" פט"ו פס´ י"ז ד"ה "מקדש ה´ כוננו ידיך". רש"י  ותוס´ סוכה מ"א . ר"ה ל´.

[7] ביהמ"ק של- מעלה מכוון כנגד ביהמ"ק שלמטה-ערוך לנר סוכה מ"א.

[8] עם ישראל יבנה את ביהמ"ק השלישי  כך משמע בגמ´ כתובות ה´ ע"א ומרש"י ותוס´ שם וכן ברמב"ם הל´ מלכים פ"א ה"א.

וכן ביחזקאל (מ"ג,י"א):" וְאִם נִכְלְמוּ מִכֹּל אֲשֶׁר עָשׂוּ צוּרַת הַבַּיִת וּתְכוּנָתוֹ וּמוֹצָאָיו וּמוֹבָאָיו וְכָל צוּרֹתָו וְאֵת כָּל חֻקֹּתָיו וְכָל צוּרֹתָיו וְכָל תּוֹרֹתָיו הוֹדַע אוֹתָם וּכְתֹב לְעֵינֵיהֶם וְיִשְׁמְרוּ אֶת כָּל צוּרָתוֹ וְאֶת כָּל חֻקֹּתָיו וְעָשׂוּ אוֹתָם"

רש"י: וישמרו - ילמדו ענייני המדות מפיך שידעו לעשותם לעת קץ.

 ועיין "אם הבנים שמחה" - פרק שלישי עמ´ שט"ו.         

[9] את ביהמ"ק השלישי נבנה בס"ד אלוקית-תפארת ישראל בתחילת מס´ מידות.

[10] ערוך לנר שם.

[11] יש הבדל בין: בלי "בין", ל"בין" והבן!

[12]  " ´פניהם איש אל אחיו´, הא כתיב: (דברי הימים ב´,ג´) ´ופניהם לבית´! לא קשיא: כאן בזמן שישראל עושין רצונו של מקום, כאן בזמן שאין ישראל עושין רצונו של מקום" –בבא בתרא צ"ט ע"א.ועיין רשב"ם...

[13]  "א"ר חנינא חלונות היו לבית המקדש ומהם היתה אורה יוצא לעולם שנאמר (מלכים א´, ו´) "וַיַּעַשׂ לַבָּיִת חַלּוֹנֵי שְׁקֻפִים אֲטֻמִים"-  שקופות אטומות היו מקטינות מבפנים ומרחיבות מבחוץ כדי להוציא אורה לעולם א"ר לוי משל למלך שבנה לו טרקלין ועשה חלונותיו מקטינות מבחוץ ומרחיבות מבפנים כדי להכניס אורה לתוכה אבל חלונות של בית המקדש לא היו כן אלא מקטינות מבפנים ומרחיבות מבחוץ כדי להוציא אורה גדולה"-ויקרא רבה פרשה ל"א. 

[14] בשכלם.

[15]   "ליהודים היתה אורה ושמחה וששון ויקר", אמר רב יהודה: אורה - זו תורה, וכן הוא אומר (משלי ו´)"כי נר מצוה ותורה אור"- מגילה ט"ז ע"ב. "אמר רבי יצחק: הרוצה שיחכים - ידרים, ושיעשיר - יצפין, וסימניך: שלחן בצפון ומנורה בדרום"-בבא בתרא כ"ה ע"ב.

[16]  "בשעה שנכנס אבינו יעקב אצל אביו נכנסה עמו גן עדן, הדא הוא דא"ל ראה ריח בני כריח שדה..."-בראשית רבה פרשה ס"ה.

 "מהו כריח שדה וגו´ שהיו בגדי אדם הראשון ונטלו ריח מגן עדן..."- תנחומא "תולדות" סי´ ט"ז.

" ´ראה ריח בני כריח שדה´, זה ריח הקטרת שמקטירין בבית המקדש שנקרא שדה, ´כד"א ציון שדה תחרש´ " (ירמיה כ"ו י"ח)-בראשית רבתי פרשת "תולדות".

[17] " תנא דבי ר´ ישמעאל על מה הקטורת מכפרת על מעשה לשון הרע אמר הקב"ה יבא מעשה חשאי ויכפר על מעשה חשאי"-שבת י"ד ע"א, יומא מ"ד ע"א, זבחים פ"ח ע"ב. 

[18] "וַיִּשְׁלַח שָׁאוּל מַלְאָכִים לָקַחַת אֶת דָּוִד וַיַּרְא אֶת לַהֲקַת הַנְּבִיאִים נִבְּאִים וּשְׁמוּאֵל עֹמֵד נִצָּב עֲלֵיהֶם וַתְּהִי עַל מַלְאֲכֵי שָׁאוּל רוּחַ אֱלֹהִים וַיִּתְנַבְּאוּ גַּם הֵמָּה": (ספר שמואל א פרק יט)

[19] "וְעָשִׂיתָ פָרֹכֶת תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב יַעֲשֶׂה אֹתָהּ כְּרֻבִים" –שמות כ"ה ל"א.

[20] "כל הזהיר  בציצית זוכה ומשמשין לו שני אלפים ושמונה מאות עבדים, שנאמר:(זכריה ח´ ,כ"ג) ´כה אמר ה´ צבאות בימים ההמה אשר יחזיקו עשרה אנשים מכל לשנות הגוים והחזיקו בכנף איש יהודי לאמר נלכה עמכם כי שמענו אלקים עמכם´ " שבת ל"ב ע"ב.

[21]  "וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם מִן הַגּוֹיִם וְקִבַּצְתִּי אֶתְכֶם מִכָּל הָאֲרָצוֹת וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל אַדְמַתְכֶם:

וְזָרַקְתִּי עֲלֵיכֶם מַיִם טְהוֹרִים וּטְהַרְתֶּם מִכֹּל טֻמְאוֹתֵיכֶם וּמִכָּל גִּלּוּלֵיכֶם אֲטַהֵר אֶתְכֶם"(יחזקאל ל"ו,כ"ד-כ"ה)