ה-א.ב. למפקד

ובעצם, לכל מדריך או מחנך

 

ה-א שהם הבסיס לכל:

אחריות – ההבדל בינך ובין חיליך שממנו נובע הכל.

אהבה – אל תפקד אם אינך מסוגל לאהוב את חייליך.

 

אמון הדדי – הבסיס ליחס בין מפקד לחייל. אל תאמר לפקודיך שאינך יכול לסמון עליהם. האמן בחייליך והם יאמינו בך.

ביטחון – הראה לחייליך שאתה בוטח בהם והם יראו לך שיש לך במה לבטוח.

גאווה – הגאווה טובה היא מחד ורעה היא מאידך. אם הגאווה תורמת למוטיבציה ולעשייה, גאוות יחידה למשל, הרי שטובה היא. אך אם זוהי גאוותך שרק שתרחיק אותך מחייליך, הרי שרעה היא.

דוגמא אישית – הכלי החזק ביותר בחינוך הוא דוגמא אישית. היה דוגמא במעשיך, ידיעותיך ושאיפותיך.

הבנה – נסה להבין את חייליך, את בעיותיהם ורצונותיהם. לפעמים תצטרך לקרוא בין השורות, אבל זהו הבסיס להצלחתך.

ותיקות – החייל הותיק עשיר יותר בניסיון, אך אין הוא אדם "שווה" יותר. אל תתנשא על חייליך בשל היותך ותיק ואל תפגע בהם בשל היותם צעירים.

זיכרון – לא תמיד זה קל, אבל זכירת פרטיו ובקשותיו האישיות של החייל תראה לו את האהבה שלך אליו.

חינוך – מפקד טוב מלמד את חייליו להילחם, מפקד אמיתי גם מחנך אותם.

טוב – הדגש בעיקר את הטוב ופחות את הרע. תן יותר חיזוקים חיוביים מאשר תוכחות.

יחד – המפקד וחייליו חד הם. בכיתה אחת הם נמצאים ומטרה זהה להם. היה שותף עם חייליך גם בהווי וגם במטלות.

כנות – אנשים שונאים כשמשקרים להם. היה כן עם חיליך, גם כשזה קשה.

לימוד – השתדל ללמוד בכל עת ומכל אדם. גם מן החייל הפשוט ביותר ניתן ללמוד.

מנהיגות – מפקד כדי להניע נותן פקודות. מנהיג לעומת זאת, צריך רק לומר ואולי אף רק לרמוז. שאף להיות מנהיג.

נחישות – לא קלה היא דרכך, וגם לא קצרה. היה נחוש ואל תתייאש.

סבלנות – המציאות אין לה כנפים מהירות אשר לחיזיון. התאזר בסבלנות, את התוצאות תראה לרוב רק כעבור זמן.

עונשים – תפקידו של העונש ללמד. שקול את עונשיך בזהירות שמא תשיג את התוצאה ההפוכה. באם החלטת להעניש, ודא שהחייל יודע בעבור מה נענש כדי שיוכל ללמוד.

פרופורציות – אל תתפשר, אבל קח הכל בפרופרציות. איחור לזמנים זה לא זריקה והישענות בשמירה היא לא שבירה. היתפסות לקטנות תגרום לזריקה בדברים הגדולים.

ציפיות – אחד הדרכים להוביל בני אדם לעשייה הוא לתלות בהם ציפיות ואת האמונה שהם יכולים לעמוד בזה.

קשר אישי – לרוב, הלימוד העיקרי אינו בשיעורים כי אם בשיחות שבין לבין. צור קשר אישי עם חיליך, רק כך תוכל ליגע בהם באמת.

ראבק / רעל – הצבא מציב אתגרים פיזיים ונפשיים. היה מורעל והרעל את חייליך, כך תהפוך את הקשיים לקלים יותר.

שוני – לא כל חייליך שווים. לכל אחד אופי, יתרונות וחסרונות משלו. קבל את השונה ועל זה תבנה את הבניין. אל תנסה לשנות את השורש, חבל על הזמן והכח.

תהיה אתה – היה עצמאי בדעותיך ומחשבותיך. אל תיגרר אחר נורמות פסולות. ודבר נוסף, תעזור לעצמך. האמור לעיל נכון גם לגביך – תאמין בעצמך, תבטח בעצמך ותתגאה בעצמך. גם אתה זקוק לטפיחות שכם ולעידוד.

 

נכתב בעודי טוראי

ישראל וונדי

טבת ה'תשס"ה