הגיגי לב,

מהשכל של הלב / כתב: רובי וינטרויב

 

 

החיפוש לחריץ בכותל כדי לדחוס שם פתק זה כל כך עמוק ומרגש, זה מזכיר לי שלכל פתק יש ניגון מיוחד משלו.

בספר ליקוטי תפילות של רבי נתן מברסלב אדם מוצא שם את כל מה שעבר בחיים.

כשאני מתבודד זה בעיקר בגלל שאני מאוכזב מאנשים.

לפעמים כשאני נכנס לישיבה חרדית ואחר כך לישיבה דתית לאומית אני מרגיש כאילו אני נוסע מחו"ל ומגיע לא"י.

אהבה ויראת שמיים בעבודת ד' הם שני צדדים של מטבע אחד.

כשאתה הולך לבדוק אם זכית בלוטו, אל תלך בהרגשה אם אולי תזכה אלא האם אתה ראוי לזכות?

יש גאווה מתוך שפלות, כמו למשל שאתה רוצה להוכיח לאחרים מתוך חוסר ביטחון עצמי.

אם אוטובוס יתפוצץ ואני נמצא בו, אז אני מעדיף למות ולא להיות פצוע קשה.

מי שאומר שהוא הולך לכבוש את העולם, סימן שהוא עוד לא תיקן את עצמו.

פעם אמרו עלי ילדים חרדים קטנים בשפה שלהם שאני אלוף בכדורסל, אז אמרתי שיש רק אלוף אחד, אלופו של עולם.

כשאני הולך ברחוב ורוח חזקה מפילה לי את הכיפה, אני נזכר שזו אותה רוח חזקה שגם דוחפת אותי לכתוב כעת.

בלי מוסיקה, כנראה חצי עולם היה בדיכאון.

החוכמה היא לא לעשות תשובה ביום כיפורים אלא להמשיך להיות בתשובה אחרי יום כיפורים.

אם הכסף גורם לך חיזוק בעבודת ד' אז זה כסף מצד הקדושה.

שילד נאבד בבית הכנסת וצעק אבא! אבא! אז הבנתי אייך צריך לפנות יהודי שהלך לאיבוד, אל אביו שבשמיים.

כשהייתי בשוויץ ראיתי את הכרמל בחיפה ומצד שני את החרמון המושלג, כלומר גם בחו"ל הראש צריך להיות בארץ ישראל.

כשאתה מביט על הים כל הספקות שהיו לך אם יש בורא לעולם, מתפוגגות.

אצל בורא העולם אין מושג של דמי אבטלה, כי אצלו צריך לעבוד בכל יום.

אם אתה קם בבוקר, זה סימן שבורא עולם עדיין מאמין בך שתעשה תשובה.

חילוני זה כמו מגדל אור בלי בטריות, לפעמים צריך רק להטעין לו את הבטריה, ולפעמים צריך רק לסובב אותה אל הכיוון הנכון.

נבחרת ישראל בספורט היא חלק מהתחייה הלאומית.

אינני יודע אם הרבי מליוואביטש הוא המשיח אך שאני רואה תמונה שלו עם הטלית, אני יודע לפחות אייך צריך להיראות משיח.

במיוחד ביום שבת, אדם צריך להרגיש כאילו נולד מחדש.

כשאתה רואה חתול ליד פח אשפה סגור, אנא פתח לו את המכסה, מפה הוא כבר יסתדר לבד.

למצוא ספר של הרב קוק בישיבה או בית מדרש או בית כנסת בבני ברק, זה בערך כמו נס פך השמן בחג חנוכה.

כשתשמעו רב מדבר לשון הרע על עם ישראל אז אתם מחוייבים לאות מחאה לצאת מהשיעור.

אם חלומך שיהיה לך שברלוט בחנייה אז יש לך נפש פרטית, ואם שהמשיח יבוא או רון ארד יחזור הבייתה, אז יש לך נפש כללית.

יש לדעתי גויים עם לב יהודי.

כדי לעודד אנשים, גם לשלוח מכתב צריך לדעת מתי.

אם תראה הומלס (חסר בית) תן לו או תקנה לו משהו לאכול, ותשאיר לו גם לאחר כך כי ייתכן שהוא לא אכל יותר מכמה שעות.

אני לא מפחד כיום למות, אני מפחד למות בלי לעשות תשובה.

הלואי והיינו מחכים לביאת משיח כמו שאנו מחכים לאוטובוס.

כשאני עולה ברגל בעלייה ורואה מכונית שעושה זאת בשנייה אחת, אני מבין שגם זה חשבון שמיים.

הגעתי למסקנה שלפעמים לא משנה מה אומרים, אלא בעיקר איך אומרים את זה, ומי אומר את זה.

ניתן לסלוח לאדם כפוי טובה, כשם שאנחנו היינו כפויי טובה לבורא העולם, והוא סולח ביום כיפור.

כשחם לך בלב אתה יכול לצאת בקור עם חולצה דקה ולא יהיה לך קר.

אל תתביישו לומר לאהובכם שאתם אוהבים אותו, זה לא תמיד חובה לעשות זאת רק אחרי שמישהו חלילה נפטר.

אם היה איכפת לאנשים מהזולת אז לא היו כל כך הרבה רווקים ורווקות לפי דעתי.

כשאתה נותן כסף בקופת צדקה נסה לנענע אותה קצת, אולי בזכות זה עוד אנשים ייתנו כסף לצדקה.

כאשר אני רואה חייל לבוש בבגדי צבא אז אני מקנא בו, כי לצערי לא עשיתי צבא.

יש שנוטים לראות כל דבר בחיים כמצווה או עבירה אך החיים הרבה יותר מורכבים משחור או לבן.

כשאתה רואה שני ילדים הולכים מכות תפריד ביניהם, אחד מהם מצפה ממך לזה.

בצפירה ביום הזיכרון וביום השואה, אני מרגיש מחובר לעם ישראל יותר מתפילת שמונה עשרה כשכל אחד מתפלל לעצמו.

אם יצא לך להיות בשירותים מסריחים, יש פה משהו מסריח מעבר לריח.

למשפחה שנולד לה ילד אוטיסט הייתי ממליץ לקנות לו כלב, ככה יהיה לו בשביל מה לקום בבוקר.

כשהביטוח לאומי הוא לטובתך, זאת מתנה גדולה לאנשים קשי יום שמסולת לשנות את החיים שלהם.

שאני רואה אחרי פיגוע את תמונות הנרצחים היהודים וחושב על זה, אז אני שואל את עצמי במה הם זכו להגיע ישר לגן העדן.

לפעמים סרט אחד משפיע יותר משתיים עשרה שנות לימוד.

אם רוצים לברר משהו להיות בטוחים, אז הילדים יכולים לומר לכם את האמת הישירה, האם המלך הוא עירום?

הלוואי שנדבר עם בורא עולם כשם שאנו כותבים דברים אישים ליומני היקר.

אני נוהג לכתוב כיום בעיפרון כי ניתן למחוק, וזה מזכיר לי שגם את העבירות שלי ניתן למחוק על ידי תשובה מאהבה.

יש להבדיל בין ילד שובב לילד מופרע, כמו שיש לבדוק טוב את ההבדל בין עצלנות לדכאון.

אל תסתכלו בקטנות הכיפה אלא בגדלות הלב.

תמונה של ילדה מתנחלת מרימה אבן שכבדה ממנה פי שתיים כדי להקים מחסום, זה ריגש אותי יותר מהפגנה של חצי מיליון.

היה לג' בעומר אחד שלא היה בא לי לעשות מדורה מחוסר זמן וחשק, אז הדלקתי נר לרשב"י וכיוונתי שנר זה יהיה המדורה.

להיות בן אדם טוב קודם ללהיות יהודי טוב.

לחזור בתשובה זה לעשות ביטוח חיים, רוחני.

כשאדם נכנס לישיבה של בעלי תשובה זה כאילו שצומחות לו כנפים בגב, ואחר כך הוא צריך ללמוד לעוף לבד.

רבי אריה לוין הצליח להפוך את הגמילות חסד למקצוע.

מילה טובה לאנשים זקנים זה כמו שאתה נותן להם אלף דולר ביד.

אדם מתאבד לדעתי לא בגלל שלא ראה אור בקצה המנהרה אלא בגלל שלא ראה אפילו מנהרה.

יש הקונה עולמו במשפט חכם אחד.

לפעמים אדם יכול להתחתן ועדיין להרגיש בודד.

כשאתה קורא ספר פעם שניה ושלישית, אז כל פעם אתה מגלה משהו חדש.

הלוואי שנזכה לנשק את הספר תורה באותה תשוקה שאנחנו מנשקים אישה.

כשאדם מחפש את בת זוגו הוא בעצם מחפש את מפתח הלב.

כשאומרים שהשמש מרפאה אז נראה לי שמתכוונים לשמש שזורחת בחורף בין העננים השחורים והרוח הקרירה.

כשאדם מחבר שיר בנושא יהדות, זה אולי גם סוג של תפילה.

המזוזה תשמור עליך ועל הבית אם אתה תשמור מה שכתוב בתוכה.

שנותנים לילד סטירה חינוכית, אז גם היא צריכה לבוא מתוך אהבה.

מי שמקפיד יתר מידה על צניעות, הייתי ממליץ לבדוק את היחס שלו לבן אדם לחברו.

חודש אלול זה מזל בתולה, וייתכן שבא לרמז שאם אתה עושה תשובה בחודש הזה באמת, אז אתה מתחיל מחדש כמו בתולה.

גם שיחת טלפון לאדם שחולה או לזקן זה סוג של גמ"ח.

גירושין זה לא תמיד אסון, אלא פתח לחיים טובים יותר.

כשהייתי פעם ראשונה בחיים בתפילת קרליבך בליל שבת במכון מאיר, התרגשתי מאוד.

אם העולם הזה הוא גן עדן של עצב, אז אולי למעלה יש גהנום של שמחה.

אחרי צום יום כיפור, הייתי מצפה שישאלו אותי אייך עברו התפילות? ולא אייך עבר הצום.

עדיף לומר את האמת בעולם השקר, מאשר לשקר בעולם האמת.

ילד רחוב זה גם ילד שגר בבית אך לא מקבל יחס חם מהמשפחה.

לפעמים צריך לקום ולעשות מעשה, צריך להפסיק לחיות את המילים, ולהתחיל לכתוב את המציאות.

לטעמי החולשה הכי גדולה של האדם הוא להסתיר את חולשותיו.

בחג הפורים כשמשתכרים ומשתגעים, זה הרגע בו ניתן לבחון את המידות של הבן אדם.

אם מתייעצים אתך בנושא שידוך, צריך לומר גם שלילי אם יש, אבל בראיה כללית חיובית.

כל הפילוסופיה שלך על העולם יכולה להשתנות ברגע אחד, והכל תלוי במצב האישי שלך.

אם בחורה מדברת אתך בפגישה בעיקר על המצב כלכלי שלך, סימן שהיא לא רוצה להכיר אותך אלא את חשבון הבנק שלך.

בכל אדם חבוי פיטר פן, צריך רק לגלות אותו.

כשחלמתי פעם ראשונה על הרב אברהם יצחק הכהן קוק זצ"ל שאני לוחץ לו את היד, אז קמתי בבוקר כולי רועד.

כשאני רואה ריקודים במעגל אז אני נזכר בעגולי השמחה של דסי רבינוביץ ז"ל.

השעמום היא אחת ממחלות האנושות.

מי שקונה ספר תורני ביהדות כדי ללמוד בו מתישהוא, הוא ממשיך עליו קדושה מהצדיק שכתבו.

האכזבה הכי גדולה שלי זה כשאני מאכזב אנשים.

מסלול החיים הכי טוב, הכי בטוח להצלחה ומנוצל מכל הבחינות, זה המסלול הכי רגיל והנורמלי.

אם כבר בנים שמים שרשרת בצואר אז שזה יהיה עם תליון מגן דוד, להדגיש את זה שאתה יהודי.

דגל ישראל בשביל החילונים הוא כמו הטלית בשביל הדתיים.

אדם שאוהב אותך באמת יהיה מוכן למות למענך.

יום הזיכרון והשואה, זהו יום רגיל לאנשים עצובים.

אנשים אוהבים את הפרטיות אך לא את הבדידות.

יש אנשים שהחלום שלהם להיות מפורסמים, רק בשביל שיוכלו לשמח אנשים.

כשאתה מתפלל אל תבלע מילים, אלא תן למילים לבלוע אותך, תתעמק בהם.

לפעמים אדם מזדעזע מעבירה בשוגג, אבל על עבירה במזיד שהורגל בה, לא.

שאני רואה ילדים קטנים סובלים או שלא מבינים אותם אפילו בדברים קטנים, אני עצוב.

כשילד אומר תודה על סוכריה שקיבל, הוא אומר תודה גם על היחס שקיבל באותו רגע.

מי שמאכזב את האנשים (במזיד) מאכזב את אלוקים.

שהאדם חולה, זה מאזן את החיים שלו במובן מסוים.

לעבוד את בורא עולם מהציפייה לשכר ועונש זה כמו לקחת כדורים למרץ, אך כמובן עדיף בלי להשתמש בהם.

כשאתה מדביק מודעות רחוב למכירה, אז אתה יכול להדביק גם מודעה שלא שלך שקצת נקרעה או התרופפה.

לפעמים קשה להיות שמח בשמחתו של האחר כי אין לך כלים ליצור שמחה בחיים שלך.

גם כשאתה מתנדב, צריך להוכיח את עצמך.

אנחנו חיים לא רק מיום ליום, אלא מנס לנס.