במובנה העמוק יותר, 'תורה', היא שיטה שבעזרתה אנו יכולים ללמוד את החוק האחד שלפיו פועלת כל הבריאה. אם נדע אותו, נדע כיצד להשיג את כל הטוב שקיים במציאות

השבוע חזר בנו של אחי עצבני מבית הספר. "איך יכול להיות", הוא שאל אותי בכעס, "שהעם שלנו, העם הנבחר שקיבל את התורה, הוא עם עצוב כל כך, ואנשים עצבניים כל הזמן, ובחדשות מספרים על דברים רעים כל כך?".

הוא שב עם השאלה מבית הספר, בעקבות שיעור על מתן תורה, שבו הסבירה להם המורה כמה מיוחדת היא התורה ועד כמה מיוחד הוא העם שקיבל אותה.

אבל אפילו ילדים בני עשר התקשו להסכים איתה.

שאלה דומה לשאלתו של האחיין שלי עולה גם מעיון בדברי המקובלים. לפי הקבלה, ה'תורה', במובנה העמוק יותר, היא שיטה שבעזרתה אנו יכולים ללמוד את החוק האחד שלפיו פועלת כל הבריאה. אם נדע את החוק, נדע כיצד להשיג את כל הטוב שקיים במציאות. אבל אם התורה היא שיטה מועילה כל כך, מדוע אנו לא משתמשים בה, ולמה ככל שהזמן עובר המצב רק מחמיר? התשובה לכך פשוטה ומפתיעה: התורה אמנם ניתנה לנו, אולם אנחנו טרם קיבלנו אותה.

מעשה באוצר

בכפר אחד, על פסגת הר אחד, גר איכר אחד, שכל לילה חלם על אוצר שטמון מתחת לאחד הגשרים בעיר הבירה. יום אחד החליט האיכר לנסוע לעיר ולמצוא את האוצר. כשהגיע האיכר אל הגשר גילה כי המקום שמור על ידי שומרי המלך, ואי אפשר לחפור תחתיו.

אחד השומרים הבחין באיכר מסתובב מסביב לגשר, ושאל אותו לפשר מעשיו. האיכר סיפר לו על חלומו, והשומר, שלא היה יכול לעצור את צחוקו לנוכח תמימותו של האיש שעשה דרך ארוכה כל כך בגלל חלום, סיפר לאיכר בבדיחות הדעת שגם לו יש חלום: חלום על איכר אחד, שגר בכפר אחד, על פסגת הר אחד, שבביתו, מתחת לתנור, טמון אוצר... מיהר האיכר חזרה לביתו, חפר מתחת לתנורו ומצא את האוצר.

אוצר, למעשה

כמו אותו איכר, גם אנחנו נדרשנו לעשות דרך ארוכה כדי שבימינו, דווקא מתוך הבלבול והמבוכה, נוכל לגלות את האוצר שניתן לנו לפני כ-3,500 שנה במעמד הר סיני.

כדי לקבל את השיטה להשגת כל הטוב שבמציאות, צריך לרצות אותה במיוחד, כלומר להכיר באפסותו של כל פיתרון אחר. לכן נדרשנו לעבור דרך ארוכה ולהיקלע למשבר עמוק כל כך. כי החיים הטובים באמת, הם הרבה יותר מאשר ארוחה טובה, קריירה מוצלחת, כבוד או ידע. אבל כדי לרצות באמת את השיטה צריך לנסות תחילה את כל יתר התענוגים ולגלות כי הם אינם מְספקים.

אלפי שנים צעדנו קדימה מתוך מחשבה שהאושר נמצא ממש מעבר לפינה. בימינו, לאחר שניסינו כל דרך למצוא קצת נחת ושלווה, ותחושה של ריקנות וייאוש כובשת כל חלקה טובה, מתעורר צורך אמיתי בשיטה שבעזרתה נוכל לצאת מהמבוכה אל חיים מלאי תענוגים נצחיים. ואכן, שיטה זו מתגלה כעת - חכמת הקבלה.

את הנוסחא לקבלת השלמות, הנוסחא שניתנה למשה לפני אלפי שנים במעמד הר סיני, מסרו המקובלים מדור לדור, ופיתחו אותה לכדי שיטה שנקראת חכמת הקבלה. והנה, כיום, בשעה שאנו כבר מוכנים לקבל את השיטה בפועל, ניתנת לנו ההזדמנות לממש את חכמת הקבלה.