אפשר לתפוס את המושג חים בכמה מובנים, אפשר מצד השכל שאדם קיים פועל, עובד, עושה, לומד, יש אפשרות של חיים מצד רגש שאדם אוהב, שמח, עצוב, בוכה יש הרבה מושגים לחיים אבל מהו עצם החיים? מהו הקו שמחבר את כל החיים לקו ארוך שממשיך אותנו וגורם לנו לחיות ולרצות להמשיך לחיות אפילו אחרי שרוצים להרוג אותנו? אין זה כי אם הנשמה האלוקית ממעל, האמונה הגדולה בכך שיש בורא לעולם, שהוא נותן לנו את מושג התשובה העצומה מאהבה גדולה.

 

ומהו הקשר לתשובה? כי התשובה היא בעצם כל המציאות, היא החיים האמתיים, האפשרות שאדם יוכל לתקן את כל שעשה, רק על ידי התשובה, רק כך! אין אפשרות אחרת לתקן עולם אלא על ידי תשובה מאהבה, היא זאת שנותנת חיים לכל המדרגות העצומות ומצד שני יורדת היא לעמקי מעמקים, למחשכים הנוראיים ביותר ושמה היא מגלה אור ואהבה שמחה וקדושה.

פונה היא אל היהודי ואומרת לו "שוב מדרכך, שוב למקום הטוב אני איתך לאורך הדרך"

יודעת התשובה כי לאדם יש הרבה יסורים, יש לו הרבה נפילות בדרך אל השלימות ומצד שני אין מתיאשת ממנו, יודעת היא את מקורו, יודעת את נשמתו, יודעת היא את מהותו, קדושה.

 

אין מילים הרבה לתאר את המציאות הניסית שאנו חיים בה,

אנחנו המון פעמים שוכחים איך הנס שאנו חיים הוא ההרגל בעצם. כל מציאות שהיא היא חלק מנס עצום שאנחנו חיים ונושמים בו כל הזמן, ידועים הם כל דברי החכמים בכל הדורות שהקב"ה רוצה שעם ישראל ישובו אל הקב"ה כמו שצריך, והיאך אפשר לחזור אל הקב"ה אם לא היתה תשובה???

 

חיים- זה דבר כל כך נורא, כל כך מלא הוד אמיתי, מלא תדהמה עצומה, יותר מהיש שיש לדבר על זה יש אין. אתה מרגיש שאתה במדרגה של דממה, ההוד העצום הזה לא נותן לך ביטוי למה שאתה רוצה להביע, אתה נמצא במדרגה יותר מדי לא מציאותית, לא למדת עדין איך להוריד את המחשבות אל המציאות בצורה של מילים.

 

אבל אינך מתיאש כי יודע אתה שהקב"ה רוצה להתגלות בעולם לא רק במחשבות של האדם אלא לחיות במציאות בכל אחד ואחד מאיתנו בקדושה שלימה.

 

קדושה שלימה- איך אפשר להיות קדושים אם לא על ידי חתונה? על ידי שלימות נשמתית? משהו אין סופי, אהבה כל כך עצומה, כל כך גבוהה. לא לחינם דימו אהבת ד' לאהבת הנישואין. איזו שלימות, איזו קדושה איזה מדרגות נוצרות באדם שנשוי, מדרגות שלבד איננו יכול להגיע, החתונה מעלה את האדם אל מעלות כל כך גבוהות שהאדם מביט סביבו ולא מבין איפה הוא היה עד עכשיו?! איפה היתי עד עכשיו??

 

למה לא שמתי אל לב אל האמת העצומה הזאת??? כל כך גדלות, כל כך דביקות, כל כך אהבה, כל כך שמחה! איזה אור!!

 

ויוקדת היא אש השנאה של מחבלי ישראל שרוצים לבטל את הקדושה של האמונה, לבטל את גילוי ד' במציאות ושנאה זאת מתחילה עוד מימי עשיו הרשע שאיננו רוצה שלום אלא רוצה לנשוך ולשנוא את יעקב ובניו עד עולם, מביט הנני באותו רשע ואומר לו "לא תנצח אותי, אינני נכנע אליך לעולם! אתה תראה שככל שתנסה להשמיד אותנו אנחנו נמשיך ונתעלה ונתקדש עד שלא תוכל עוד לעשות שום דבר חוץ מלומר שאלה אלוקיך ישראל ואין עוד מלבדו!" אינני מרגיש נקמה או רצון להרג אלא להיפך שיחיה ויראה מה יצא מהשנאה שהוא ניסה ליצור בעולם, מהשכול שהוא רצה לגרום נוצרו חיים חדשים! מהשכול שהוא רצה לזרוע בעולם אני בונה חיים, מהרע שהוא מנסה לעשות אני הופך לטוב! מהמר למתוק! מהחושך לאור העצום של קדושת משפחה של יהודי בעולם.

 

מדמין אני את ראשו של אותו מחבל ארור מנסה להסתכל דרך הכוונת לכוון אותה על חיילי צבא הקודש, מנסה להשמיד את הקדושה האין סופית הזאת, אילו היה יודע במי הוא נוגע היה בוכה והורג את עצמו על עצם המחשבה, מסתכל הוא דרך העינית רואה אנשים יוצאים מטנק, אחד אחרי השני, והנה מחכה הוא לאדם האחרון דווקא, רואה אותו דרך הכוונת מכוון דרך החריריות, לוחץ על ההדק, יורה ובורח...

אילו היתי יכול להראות לו כמה שהוא קטן לעומת האלוקות העצומה, העליונה!!!! כמה שהוא מנסה להרוג הקב"ה יודע לשים את הרובה ביד שמאל של אותו חייל בצבא קידוש ד' וכדורך פוגע ברובה, ורק רסיסים נשארים אצל אותו חייל, מה היה אומר אותו גוי? היה אומר "אין עוד מלבדו" הרי הוא יודע יותר טוב מכולנו כמה הם מנסים להרוג אותנו ואיך השמירה האלוקית לא מפסיקה לרגע אחת "הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל" השמירה הזאת לא נגמרת, היא כל הזמן! כל רגע! כל נשימה! כל תזוזה!

 

יודע אותו החייל כי הוא היה צריך למות באותו הזמן, יודע הוא כי במקום של מוות צריך להביא חיים, במקום של חושך צריך להביא את האור, במקום של רע להביא טוב.

וממעמקי החיים צומח עץ חדש שלא יגדע לעולם. חלק מהעץ הגדול של הגאולה הגדולה שאנחנו זוכים לחיות בה למרות כל הבעיות.

 

מי שעובר ניסים בכמויות עצומות כל כך מבין שכל משבר יביא בסופו של דבר לנס גדול, וכל דרך של אהבה איננה לחינם, אלא להיפך היא מוסיפה את הקדושה הנצרכת לדור המסובך ומלא הצללים שאנו נמצאים בו, יודע מי שחי קדושה שניסי ניסים מתרחשים כל יום מחדש צריך רק להביט בגאולה מול העינים בכל עץ בכל אדם שנמצא בארצנו העצומה, כל אחד מגלה חלק בגאולה זוהי שאיפתנו העצומה והגדולה! אנחנו צריכים כמ שיותר לשאוף להגשים את זה.