האדם הראשון נקרא כך משום שהיה הראשון שבו התעורר הרצון לגלות את מטרת החיים. הוא גילה שהמטרה היא להידמות לבורא והשיג אותה, ובשל כך נקרא אדם, מהמילה "אדמה" לעליון. נוסף על כך, הוא נקרא "הראשון" מפני שהיה האדם הראשון באנושות שהשיג את הבורא.

בימינו השאלה "בשביל מה אנו חיים?" מתעוררת במספר הולך וגדל של אנשים. חוסר יכולתם למצוא מענה לשאלה זו מביא רבים מהם לידי ייאוש, אכזבה, גירושין והתאבדויות.

בעניין זה כותב הרב יהודה אשלג (בעל הסולם) בהקדמה לספרו העיקרי שבחכמת הקבלה "תלמוד עשר הספירות", שהספר מיועד למי שמחפש את הפתרון לשאלה "מה הטעם בחיינו?". הוא מסביר שחכמת הקבלה נמסרה לנו רק כדי שנמצא פתרון לשאלה זו.

אדם הראשון נקרא כך משום שהיה הראשון שבו התעורר הרצון לגלות את מטרת החיים. הוא גילה שהמטרה היא להידמות לבורא והשיג אותה, ובשל כך נקרא אדם, מהמילה "אֶדַּמֶּה" לעליון. נוסף על כך, הוא נקרא "הראשון" מפני שהיה האדם הראשון באנושות שהשיג את הבורא.

"האור המחזיר למוטב"

בעל הסולם שואל: מדוע חייבו המקובלים לכל איש ללמוד את חכמת הקבלה? ועונה: כל אדם הקורא בספרי הקבלה, אפילו שאינו מבין את מה שקורא, מעורר על עצמו אור עליון. האור העליון שברא את הנשמה של אותו האדם מיועד לתקן אותה ולאחר מכן למלא אותה.

אם כן, תחילה האור משפיע על הרצון שברא באדם, כדי לתקן אותו. על שם פעולה זאת נקרא אור זה "האור המחזיר למוטב". האור הזה מתקן את האדם רק לפי בקשת האדם.

כשהאדם לומד קבלה, האור העליון מאיר על הרצונות שברא בו ומתקן אותם. תיקון האדם מתממש במעבר משימוש ברצונותיו לטובת עצמו, לשימוש בהם לטובת הזולת. שינוי כזה באופן השימוש ברצונות נקרא עשיית מצוות. בסך הכול קיימים באדם תרי"ג (613) רצונות. לכן נאמר שעל האדם לקיים תרי"ג מצוות. בגמר התיקון, האור ממלא את הרצונות. מילוי זה נקרא "קבלת התורה" או התגלות הבורא לאדם.

מילון קבלי

כאשר אנו עוסקים בחכמת הקבלה עלינו להתנתק לחלוטין מכל מה שהכרנו וידענו עד כה. עלינו להיות פתוחים למילון המושגים החדש שהמקובלים פורשים בפנינו, כי רק כך נוכל לצעוד במסלול שהם התוו עבורנו. לכן, כשהמקובלים כותבים לנו שעלינו להבין דבר מה, אין כוונתם לכך שנבין אותו בשכלנו. כוונתם היא שנשיג ונרגיש את המציאות שהם מתארים לנו ונחיה בה.

התועלת בלימוד הקבלה

אבל בכל זאת, מדוע לא חייבו המקובלים את לימוד הקבלה רק למי שכבר התעורר בו רצון לאור, כמו באדם הראשון, אלא חייבו אותה דווקא לכל איש?

התשובה לכך היא, שהאור העליון מאיר לכל איש שקורא בטקסט קבלי. גם אם עוד לא מתעורר באדם רצון לרוחניות, האור שמאיר עליו מזרז את התפתחותו, ובכך עוזר לו לעבור את מאורעות החיים מהר וללא ייסורים; כי כל הייסורים באים לאדם רק כדי שיברח מהם למקום שלווה, לאור העליון. המקובלים כותבים שכל הגלגולים שאנו עוברים בכל פעם שבה אנו חוזרים ונולדים בעולם הזה, חיים בו, סובלים ומתים, הם רק כדי שנרגיש באחד מהם את התעוררותה של הנקודה הזאת בנו ונממש אותה, כלומר ניכנס לעולם הרוחני. כשנעשה זאת, נהיה ראויים גם אנחנו להיקרא "בני אדם" – בניו של מי שהיה הראשון לגלות את סוד החיים.

ספריו של בעל הסולם

מהם הספרים שבאמצעותם מזמינים את האור המחזיר למוטב? בדורנו, האדם יכול להזמין על עצמו את האור הגדול ביותר דרך קריאה בספריו של הרב יהודה אשלג (בעל הסולם), שהיה אחרון המקובלים והגדול שבהם. הוא כתב גם פירוש על כל ספר הזהר ועל כל כתבי האר"י. לכן ספריו הם אלה שמסוגלים לעזור לדורנו להימנע מייסורים ולהגיע לשלווה ולשלום.

http://www.kab.co.il/bheb/content/view/full/604/(page)/1