חכמת הקבלה רואה בהגדה של פסח חיבור שמדבר על פנימיותנו. גם היום אנו עבדים לאגו שממרר את חיינו. בידינו שיטה לצאת לחירות - אל חיים של איחוד ואהבת אחים. לאחר מכן, עלינו להעביר אותה לעמים האחרים

חכמת הקבלה מספרת שההגדה של פסח היא חיבור קבלי שמדבר על פנימיותנו. היא מובילה אותנו לגלות שסדר פסח הוא למעשה נוסחה עתיקה לעשיית סדר בחיים. לא רק בבית, בארונות המטבח ובחדרי הילדים, אלא סדר של ממש, סדר פנימי בתוך הלב.

עבדים לאגו שממרר את חיינו

ההגדה של פסח מספרת כי אבותינו ירדו למצרים מכיוון שהיה רעב בארץ כנען. בתחילה, חייהם במצרים היו טובים, אך בהדרגה הכל התחיל להסתבך. הם החלו להרגיש שפרעה ממרר את חייהם. ואז, מתוך הלחץ והעבודה הקשה, הם זעקו אל הבורא שהוציא אותם מעבדות לחירות. עד כאן הסיפור המוכר.

 על פי חכמת הקבלה, "מצרים" הוא שם קוד למצב שאליו יגיע כל אדם, ורבים מאיתנו חווים אותו כיום, במאה ה-21. נשמע מפתיע? להלן ההסבר הקבלי.

 אם נתבונן על החיים שלנו במבט מן הצד, נגלה כי מה שמניע אותנו לבצע פעולות שונות הוא הרצון שלנו להשיג הנאה ותענוג.

 אנו מחליפים מקום עבודה או רכב, נוסעים לחו"ל, או אוכלים במסעדה טובה כדי לשאוב מכך סיפוק. הטבע שלנו, האגו, הוא זה שדוחף אותנו לרדוף אחר עוד ועוד הנאות כדי למלא את עצמו. הבעיה היא שההנאה מכל דבר שאותו אנו מתאמצים להשיג מתפוגגת לה אחרי זמן קצר.

 בדרכנו להשיג את ההנאה המקווה אנחנו נתקלים ברצונות של אנשים אחרים שמפריעים לנו, ועקב כך נוצרות התנגשויות. זה קורה בתוך המשפחה, במקום העבודה ואף ברמה המדינית והכלל עולמית.

כאן בארץ, בגלל שהאגו הוא הגדול והמפותח ביותר, מורגשות ההתנגשויות האלו, בין הרצונות האגואיסטיים של בני האדם בעוצמתן החזקה ביותר.

 אל ההתנגשויות מבית מתווסף גם לחץ שאנו מרגישים כלפינו מצד אומות העולם. כך יוצא שאנו מגיעים למצב שבו מופעל עלינו לחץ מבחוץ ומבפנים כאחד. בהדרגה הולכת ומתבהרת לנו העובדה שצעידה אחר האגו מובילה אותנו לסבל.

היום, בדיוק כמו בסיפור המקראי, גם אנחנו מתחילים להרגיש רעב, מן ריקנות שכזו. תחושה זו היא שהכינה את הקרקע להתגלות חכמת הקבלה בדורנו.

 היציאה לחירות אל חיים של איחוד ואהבת אחים

האור שלימוד הקבלה מביא לחיינו מגלה לנו שגם בימים אלו אנו עבדים ל"פרעה מלך מצרים", עבדים לאגו שממרר את חיינו. הקבלה פותחת לנו פתח להרגיש שיש חיים אחרים ויפים יותר "מחוץ למצרים".

 היציאה ממצרים, ממקום העבדות לאגו, אל החופש היא המשמעות האמיתית של חג החירות.

 כשנצא לחופשי תתגלה בפנינו דרך חדשה לחיות את החיים. יהיו אלה חיים של איחוד ואהבת אחים, חיים של שלום ושלווה בכל הרמות: ברמה האישית, החברתית ובמיוחד במעמד מדינת ישראל בעולם.

המשמעות הפנימית של מנהגי ליל הסדר

אחרי שהכרנו את משמעותו הפנימית של סיפור ההגדה, נוכל להבין על מה באמת מרמזים לנו מנהגי ליל הסדר.

אכילת מצה - המצה המוגדרת כלחם עוני (לחמא עניא) ומרמזת על תחושת הריקנות שאנו חשים. עני בקבלה, הוא מי שמרגיש שיש לו הכל ובכל זאת משהו חסר. אכילת מצה מסמלת את הנכונות לברוח מהאגו.

שתיית ארבע כוסות - כוס מסמלת בקבלה את היכולת שלנו לקבל את האור שבא מהבורא. המקובלים גילו שהתכונה היחידה שקיימת בבורא היא תכונת האהבה. לכן אם גם אנחנו מתייחסים זה לזה באהבה כמו שהבורא מתייחס אלינו, אנו נעשים דומים לו, ובמידה הזאת האור שלו ממלא אותנו.

 יין מסמל את אור הבורא הפועל עלינו בשני שלבים במהלך לימוד הקבלה:

א. מתקן ומשחרר אותנו משליטת האגו ובכך הופך אותנו דומים לבורא.

ב. ממלא אותנו.

שתיית ארבע כוסות ולא חמש או שש למשל מרמזת על תהליך בסיסי בבריאה: האגו שבנו נוצר בארבעה שלבים ובאותו סדר מתרחש גם תיקונו. יוצא, שארבע כוסות היין מסמלות את ארבעת שלבי היציאה מהאגו אל העולם הרוחני, שבינתיים נסתר מאיתנו.

יוצאים ממצריים, בונים את ארץ ישראל הרוחנית

"והיא שעמדה לאבותינו ולנו, שלא אחד בלבד עמד עלינו לכלותינו..."

היום, כשאנחנו שוב מוקפים בשונאים הקמים עלינו לכלותינו, מתעוררת השאלה מה הם באמת רוצים מאיתנו, דור אחר דור?

הקבלה מסבירה כי הסיבה לכך היא משום שדווקא אנו מחזיקים במפתח לאושר של כלל האנושות.

 בתוכנית ההתפתחות שקבע הבורא הוגדר לנו תפקיד מכריע, עלינו ליישם על עצמנו את שיטת התיקון באמצעות חכמת הקבלה ולאחר מכן להעביר אותה לעמים האחרים. בכך נגאל את עצמנו ובבוא הזמן את העולם כולו מ"עבדות מצרים".

 בדורנו הזמן כבר הגיע, אומרים גדולי המקובלים, ועלינו להזדרז ולפעול, כי לאמיתו של דבר אנו נמצאים באיחור.

 הבורא קיבץ אותנו לכאן מכל קצות תבל ונתן לנו את ארץ ישראל הגשמית, כדי שאנו נבנה אותה בעצמנו כארץ ישראל הרוחנית, כמקור של שפע ואור לעולם כולו. לשם כך עלינו לבנות כאן עם מאוחד שיהווה דוגמה לכל העמים, "אור לגויים". ברגע שנתחיל בזה, מיד ישתנה היחס העוין של העולם כלפינו ויתחלף ביחס של כבוד ואהדה.

לא במקרה יוצאת היום חכמת הקבלה מן המסתור, שכן תפקידה הוא לסייע לנו להתאחד באהבה ולממש את ייעודנו עלי אדמות. אם נתחבר, ולו מעט, למסרים של החכמה העתיקה שלנו, נשנה את הלך המחשבה שלנו, נוכל סוף סוף להיות עם חופשי בארצנו.

 עתידנו הטוב מובטח, אנו יכולים לזרז אותו יחד.

 אם רק נרצה, אין זו אגדה ... ואז היא, חכמת הקבלה, שעמדה לאבותינו תסייע גם לנו!

 חג שמח!

http://www.kab.co.il